[Csaladtortenet 2] Nemesség igazolása

Völgyi Pál nagybaczoni at citromail.hu
2021. Jún. 21., H, 00:50:35 CEST

Leghétköznapibb esetek közé tartozott és tartozik, a hamisított iratokon vagy hamis tanúvallomásokon  alapuló, a mások irataival visszaélő, jobb esetben tévedésből jogosnak gondolt nemességek gyakorlata.Sok válfajával találkoztam már, mind a régebbi, mind a XIX-XX. századi ál- illetve valódinak vélt igazolásokban.De ugyanúgy dívik a nemességgel visszaélés napjainkban is. A különféle létesítésű  leginkább (ál)nemesi szervezetek, jól el vannak látva az ilyen "kamu" nemesekkel, még ezek vezetőségeiben is megtalálhatók. Némely ilyetén egylet arra is vetemedett, hogy nemességet adományozzon. Természetesen néminemű anyagi ellentételezés mellett.
Másik törzsfészkük a magukat vitézinek gondoló csoportosulások. Ott szintén kiterjedten garázdálkodnak az álnemesek, valamint az álnemességet fedezők képviselői. Különösen a Habsburg névvel takarózók jutottak szédítő magaslataira eme kreált nemességeket tömörítő  nemtelenségnek.
Egyik-másik főkolomposuk, jelen levelezőlista - szerencsére ritkán megszólaló, és amúgy eléggé népszerűtlen - tagja.

A BM hatáskörben igazoltak között ugyanúgy meg lehet találni  a változatos álnemességi módozatokat. És a korabeli levéltárosok sem voltak mindig szentek.

Tapasztalati üdvözlettel:Nagybaczoni Molnár Ferenc