[Csaladtortenet 2] Nemesség igazolása

Rihmer Aurél granasztoi at freemail.hu
2021. Jún. 22., K, 16:58:27 CEST

Kedves MACSE Tagok!

Ha jól emlékszem, akkor báró Gudenus János: Összetört címerek című könyvében olvashatóak az
angol nemesi rangok. Ez egy igen összetett rendszer.
Angliában, Skóciában és talán Írországban igen vegyes a nemesség eredete. Van, amit az uralkodó
adományoz, és van ami a föld birtoklásával ad nemesi -kivételes esetben főnemesi- rangot.
Tehát Nagy-Britanniában jogszerűen lehet nemességet venni, birtokszerzés által, de ennek feltétele
hogy az illetőt bejegyezzék a földhivatalba, mint tulajdonost. Földhivatali bejegyzés nélkül, nincsen
nemesi rang. A föld után szerzett rangoknál, méret után is változhatnak a nemesi fokozatok.
Egy nagyobb birtok után lehet valaki gróf, de egy kicsi után ugyan azon birtokrész esetén csak nemes. Ilyen helyzet állhat elő, amikor például részenként adnak el falut, vagy egykor egységes földbirtokot.
Aztán a cím elnyerésének időrendisége is sok mindent befolyásolhat.
Nagy-Britanniához hasonlóan, Itáliában, pl. Nápolyi Királyság is élt a föld utáni nemességszerzés
jogrendje.
Ha viszont valaki ilyen birtokkal ki akart szúrni rokonaival, akkor az uralkodóval a föld utáni jogot
átírattatta személyes, adományozott jogra. Ilyenkor már a föld után nem lehetett nemességhez jut az adott birtok esetén.
A föld utáni nemesség szerzés lehetősége normann jogi öröklődésből maradt fent.

Üdvözlettel
Rihmer Aurél