[Csaladtortenet 2] Nemesség igazolása

Rihmer Aurél granasztoi at freemail.hu
2021. Jún. 22., K, 17:32:27 CEST

Tisztelt Kutatótársak!

Valóban, a vitézi cím, nem adott nemességet. A Vitézek önálló rendet alkottak.
A névsorok jó része elveszett, de számos kiadvány pl. 10 éves a Vitézi Rend, Vitézi Almanach, Magyar Tiszti czim és Névtár, katonai lapok, BM névváltoztatások, korabeli újságok, HM irattár stb. számos vitéz, vitézi család adatát megőrizte. Így az 1920-1945 (1945 nem tévedés) között avatottak közel 80-90%-a szükség esetén visszakereshető.
Az öröklés elvben a legidősebb fiú esetén állt fent. Valójában, a legidősebb, vagy legalkalmasabb fiúra vonatkozott. Ha csak lánya volt a vitéznek, akkor a lány férje kaphatta a vitézséget, ha jól emlékszem 1942-ig. 1942 után a lány házasságából származó fiú gyermek lett a várományos.
1962/64 után, Habsburg kezdeményezésre, az összes leszármazottra kiterjesztették az öröklési jogot. Ennek oka, hogy megszűntek a vitézi ranggal járó addigi állami kedvezmények. Ilyen jogkiterjesztésre minden monarchikus rendnek van joga, mivel önmaga szabja meg, hogy kit fogad soraiba. Mivel a vitézség jogforrása ugyan a Szent Korona, de gyakorlatilag szentesítés nélküli, polgári adományozás volt, így az avatás jogát a szervezett jogszerű leszármazottai, fenntarthatták maguknak.

Ma valóban több vitézi szervezet van:
1/ Történelmi Vitézi Rend
2/ Kárpát-medencei Vitézi Rend
3/ Vitézi Rend Egyesület (Itt igen sok álnemes és ál főnemes van)
4/ ICOC Vitézi Rend (mára teljesen elszakadt az eredeti alapoktól és inkább üzleti vállalkozás külföldi személyek számára) Ez az egy, amely nem fogadja el jogalapnak, az 1992-es eredeti, újbóli Magyarországi bejegyzést, és jogforrását Svédországban keresi.

A másik három szervezet az 1992-es magyarországi bejegyzésből ágazott szét, noha mindegyik alapja egykor az ICOC bejegyzés volt. Ez egy bonyolult folyamat volt. Az első szakadások oka a kommunisták megítélése volt. Aztán voltak személyes ellentétek, amik még a II. világháborúra mentek vissza. A legtöbb problémát viszont az okozta, hogy az emigráns magyarság, mélységesen megvetette a Magyarországon élő magyarokat. Az emigráció azt vallja, hogy csak ők a magyarok, így minden történelmi kérdésben csak ők dönthetnek. Nem véletlen, hogy más ügyben Habsburg Ottó úgy vélekedett, hogy nemzeti ügybe, az emigráció ne szóljon bele, mert ők csak a marakodáshoz értenek.

Hogy ki az igazi Vitézi Rend, abba felesleges belemenni. Talán csak az ICOC Vitézi Rend lóg úgy ki a sorból, hogy őket már semmi kép nem lehet az 1920-ban alapított szervezet utódának tekinteni. Ők egy Habsburg magánrenddé változtak, új szabályokkal (pl. Habsburg családon belül öröklődik a főkapitányságuk, vitézi szék helyett teljesen más irányítási mechanizmus stb.) és felvételi körzetekkel és követelményekkel (pl. nem kell tudni magyarul, elég ha valaki tud fizetni). Gazdasági vállalkozás, ahol pl. olaszok lesznek vitézzé. Ez olyan, mint ha Luftwaffe pilóta kapna, London bombázásáért Viktória Keresztet. Ők, meglátásom szerint, kiárusítják a magyar nemzet múltját.  Mondanom sem kell, hogy főleg a magyar emigrációra épülnek.

A másik három szervezetben: -1/ Történelmi Vitézi Rend, 2/ Kárpát-medencei Vitézi Rend, 3/ Vitézi Rend Egyesület (Itt igen sok álnemes és ál főnemes van)-, ma is történnek vitéz avatások. Ezek egy része az 1920/45 között avatottak utódaiból állnak össze, mások I. és II. világháborús előzmények alapján (felmenő lehetett volna vitéz, de valamiért nem lett az) kapják meg. A harmadik csoportba azok vannak, akik ma végeznek kiemelkedő munkát, helytállnak a magyarságért. (Megjegyzendő, hogy ilyen helytállásért 1938-1945 között is lehetett vitézséget kapni, harci cselekedetek nélkül is.)

Üdvözlettel
Rihmer Aurél