[Csaladtortenet 2] németországi kutatások??

Balázs Karsai karsaibalazs.1982 at gmail.com
2021. Nov. 15., H, 12:06:11 CET

 Kedves lista!

Közel 20 éve kutatom már családom történetét, van azonban egy olyan
nehézség, amit egyszerűen nem tudok megoldani és sajnos kifogytam az
ötletekből is, hogy mit lehet ilyenkor tenni.

Feleségem dédszüleit, mint svábokat, kitelepítették Dunabogdányból a
második világháború után. A dédmama német állampolgárként hunyt el már
Budapesten, özvegyasszonyként. Sajnos azt nem tudom kideríteni, hogy a
dédpapa hol és mikor hunyt el, valószínűleg Németországban.

Megmaradt egy fénykép kettejükről, amelynek a hátoldalán egy Gröditz
településen működő fényképész pecsétje van. Mivel a dunabogdányi svábok
többségét az onnan 10 km-re fekvő Großenhaim településen rakták ki a
vonatszerelvényről, így ez valamennyire irányt mutatott.
Sajnos a német jogszabályok alapján a helyi települések anyakönyvi
hivatalai nem tudnak kiadni információt, mert elmondásuk szerint lakcím
alapján tudnának keresni, nem évek és név alapján. (Ezt, bevallom őszintén,
nem igazán értem, hogy miért működne így.)

Fordultam a német központi hatóságokhoz, de jelzésük szerint nincs a magyar
belügyi nyilvántartáshoz hasonló adatbázisuk, amiben meg tudnák nézni a
dédpapával kapcsolatos adatokat.

Fordultam a német Vöröskereszthez. Nagyon segítőkészek voltak, de kb. 2
éves munkával csak azt tudták kideríteni, hogy a háború előtt, 1939-1940
között Stuttgartban dolgozott a dédpapa építőipari munkásként.

Anyósom testvére úgy emlékszik, hogy kislányként még volt kint a
nagyszüleinél Németországban, de arra már nem emlékszik, hogy mikor is
lehetett. Valószínűleg az 1950-es évek közepe és a dédmama 1964-es
halálesete között volt. A helyszínre pedig már ötlete sem volt.

Van tapasztalatotok az 1950-1960-as évek Németországában (nem tudjuk, hogy
keleti, vagy nyugati oldal), ismeretlen helyen történt halálozás
kutatásában, esetleg van bármilyen ötletetek, hogy hova és kihez lehetne
még fordulni a haláleset megtalálásához?

Előre is köszönöm a válaszokat.
Balázs