[Csaladtortenet 2] Helységnevek, mi a szabály (szokás)?

Julia Szent-Gyorgyi jpmiaou at gmail.com
2022. Ápr. 8., P, 16:17:12 CEST

Mérei Gábor írta, hogy:
> Érdeklődnék, hogy mi a szokás (szabály) a családkutatásnál  a
> helységnevek, és a megyék, vármegyék, járások feltüntetésével.  A mai
> neveket tüntetjük fel, vagy az akkori neveket.

Ez attól függ, hogy kit kérdezel. A MyHeritage és az Ancestry például
általában csak a mai neveket ismerik fel. (A nagyobb városok ismertebb
régi neveit még csak-csak elfogadják, nagy nehezen.) A WikiTree és a
FamilySearch ezzel szemben az akkori név használatát szorgalmazzák.

Az akkori név előnye, hogy nem változik: nem számít, hogy Szlovákia
hányszor és hogyan rendezi át a megyéket, a "Nagyrét, Zólyom" mindig
"Nagyrét, Zólyom" volt és marad. A későbbi közigazgatási változások --
összevonások, kettévágások -- nem okoznak zavart. Ezért a
tudományosabb családfakutatók ezt kedvelik.

A mai név előnye, hogy könnyű megtalálni modern térképeken. Ezenkívül
gyakran az anyakönyvek és más iratok hozzáférhetősége a mai
közigazgatási beosztástól függ. Ezért részesítik előnyben a mai nevet
a "tömegprogramok" (MH, Ancestry, stb.).

Valóban a kettős helységnév-mező volna a legjobb, de ilyennel még nem
találkoztam. Ezért én maradok az akkori név mellett. A mai és közbenső
neveket néha jegyzetben rögzítem. (Például Nemeshódos vagy Hódos,
Pozsony vm. = Hodoš szlovákul, de 1948-ban átnevezték Vydrany-ra,
bemutatva, hogy nem vagyok egyedül a vízben lakó emlősök
összekeverésében.)

Juli
/\ /\