[Csaladtortenet 2] elakadásaim (hátha valakinek van ötlete)

Janzsó Péter janzsopz at gmail.com
2022. Jan. 3., H, 09:23:50 CET

Kedves Listatagok!

Az új év beköszöntével elkezdtem összeírni, hol és mivel akadtam el. Ha
bárkinek lenne tippje, merre tovább, hálás lennék érte. :)

1797. júl. 16.: Jancsó Joanes + Trescsén Anna házassága (Nagycsömöte): itt
Joanes 20 éves, de 1771-1781 között csak egy Jancsó Joanes születést
találtam (1771. jún. 10.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939J-V7JP-3?i=185&cc=1743180&cat=392668),
és ez nekem kicsit nagy különbségnek tűnik. Hol lenne értelme még
utánanézni?

1815. szept. 17.: Czumpf Katalin házassága 22 évesen (szülők: Mathias és
Elisabeth Rákosi). Az ő születését nem lelem, de van egy 1792. ápr. 22-i
születés, ahol az anya neve Elisabeth Kövér (
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:9Q97-YSYD-TJ5?cc=1743180&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AX6SB-YTT),
ami esélyes találat lehetne. Hogy lehetne bizonyítani egy esetleges elírást?

Heisinger Elisabeth (1801. okt. 10., Újkér
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939J-X5XJ-N?cc=1743180&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AXCR2-71K)
szüleinek (Jacobus és Julianna Németh) házasságát sem találtam még meg
(Újkér, Németlövő, Egyházasfalu anyakönyveit néztem át, itt születtek a
későbbi gyermekek)

Preitung-ág: itt akad pár kérdőjel.

Breitung József magyarította a nevét Berendre:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9PBW-9C4B?from=lynx1UIV8&treeref=G757-CGF&i=226
MACSE adatbázis is megtalálja, elvileg minden stimmel, CSAKHOGY itt
Cselényire változott a név. :D A Budapesti Közlöny vonatkozó számát is
megtaláltam Arcanumon, itt is Cselényi szerepelt… (1919. február (53.
évfolyam, 27-50. szám) 1919-02-07 _ 32. szám.) Végül is mindegy, csak
érdekesség.

Ami fogósabb kérdés: adott 1816. febr. 25-én egy házasság: Petrus Preidung
(Fraidunk) + Lovak Rosalia, ami alapján Petrus 1791-ben kellett szülessen.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSV4-R9NS-C Mohácson nem
találtam a születését, viszont 1792. aug. 22-én született egy Petrus
Bozsokon (Palotabozsok):
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:9Q97-YSBH-5BP?cc=1743180&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AX865-VR2
Nekem meggyőző találatnak tűnik, de csak kizárásos alapon. A szülők
1800-1801-ben meghaltak (dec. 27. és máj. 28.):
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSVH-7SBJ-B ebből esélyes,
hogy az akkor 8 éves Petrus a közeli Mohácsra került. A pár házassága
lehet: 1779. jan. 19.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939J-6BBW-5

Kérdés, hogy innen hogyan tovább? A születésüket már nem találtam Bozsokon,
a név alapján pedig gyanús, hogy talán betelepített svábok. Lehetséges
erről megbizonyosodni, vagy itt hogyan tovább?

1860. jún. 30-án született Murai Mária (
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:9Q97-YSY6-6NS?cc=1743180&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AX84R-Y6P)
szülei: Josephus Murai és Anna Markovits. Házasságukat viszont sem
Nagynyárádon, sem Majson 1846-ig visszalapozva. Első lányuk, akit
megtaláltam, 1856-ban született (
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:9Q97-YSY6-622?cc=1743180&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AX84R-G3J
anyja itt Istvánkovits Anna, de a keresztszülők megegyeznek, és nem
találtam utána Nagynyárádon, hogy Murai József újraházasodott volna). Hol
lenne érdemes még keresni őket?

Erdődy-ág: van egy „nemes nemzetes” Erdődy-felmenőm. 1849. szept. 25-én
hunyt el 69 évesen:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSBK-9S7J-N Nem világos,
hogy ő tényleg annak az Erdődy-családnak a leszármazottja lenne, akire
gondolok, mindenesetre Fiume közelsége gyanús. Elérhető valahol az
Erdődy-családfa valahogy teljes részletességében, vagy itt inkább csak
félrevitt a jelző a töprengésben? (A fia születésénél írták nemes
nemzetesnek:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:9398-VN9C-8L?cc=1743180&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AX666-N5X).
A házasságát sem találtam meg sem Mohácson, sem Debrecenben. (Turai Teréz
az 1863. nov. 19-i halotti bejegyzés szerint Debrecenben született:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSBK-9SL7-Z ennek alapján
a születése ez lehet: 1799. ápr. 9.:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939J-FZ9Q-BW?cc=1743180&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AXCTY-ZW4
)

Van egy Jeszenszky-ágam is, dédmamám Jeszenszky Julianna volt. Ezen a
vonalon a családi iratokon túlmenően semmit sem tudtam haladni. Ükapám,
Jesenski Sándor 1875. okt. 25-én született, az anyakönyvi kivonat szerint
Virovitice (gondolom, Verőce) pusztán, foglalkozása uradalmi kocsis. Apja
János (ekkor már néhai), szintén uradalmi kocsis, lakhelye Mitvárpuszta
(Mitrovac) volt. Ez utóbbit nem tudom, hol kereshetném FamilySearchön (ha
egyáltalán). Szépanyám Varga Ilona, lakhelye Frigyesföldpuszta. Ühmamám
Szekeres Mária (sz. Frigyesföldpuszta, 1880. dec. 25.), szülei: Szekeres
András uradalmi hajdu, Novák Rozália. Jesenski Sándor születési anyakönyvi
kivonata valószínűleg horvát nyelvű, itt a születés helye talán Tenja
(Ténye), a neve már Aleksandar formában szerepel (apja pedig Ivan
formában). Lehetséges-e a horvát vonalon online folytatni a kutatást, vagy
itt már csak személyesen van bármi esélyem? Lehetséges-e, hogy ez az ág a
nemes Jeszenszkyektől származik? Fellelhető-e valahol részletes Jeszenszky
családfa?

Dédmamámnak volt egy fiútestvére (ha jól tudom, öccse és Sándornak hívták),
aki családi elbeszélés alapján Sao Paolóba költözött. Van egy fénykép Sao
Paolóból, két fiúról (Karcsi 19 és Józsi 16 évesek, de évszám nincs), akik
gondolom, a fiai lehetnek. Hol lehetne utánajárni, mikor emigrált a rokon,
vagy bármi bővebbet az eseményről?

Végezetül néhány kérdőjel Erdélyből. Dédapám anno elkezdte összeírni a
felmenőket és rokonokat, ebből tudok dolgozni. Dédmamám Csűrös Ida volt,
szépapám Csűrös Zsigmond (sz. 1829. máj. 3., Visu), ősapám Csűrös Ferenc.
Nagyon foglalkoztat a kérdés, hogy vajon Csűrös Zoltán akadémikus (
https://hu.wikipedia.org/wiki/Cs%C5%B1r%C3%B6s_Zolt%C3%A1n) a rokonunk
volt-e. Dédbátyám rokonként emlegette, de erre bizonyítékot még nem
találtam. Egyik lányával (Éva) beszéltem egyszer telefonon, az alapján
elkezdtem felrajzolni Zoltán családfáját is, illetve Éva említette, hogy az
édesapja B. Csűrös Emília írónőt (
https://hu.wikipedia.org/wiki/Cs%C5%B1r%C3%B6s_Em%C3%ADlia) is rokonként
emlegette. Na, hát a három családfát (saját, Zoltán, Emília) eddig sehogy
sem sikerült összekapcsolni. :D Valahogy az a sejtésem, hogy a Csűrösök
tudták egymásról, hogy „minden Csűrös rokon”, de ennél mélyebben nem
foglalkoztak vele. Próbáltam felvenni a kapcsolatot Kocs Jánossal is,
akinek elmondása szerint többméteres Csűrös családfája van, de a megadott
információim alapján „minket” nem tudott beilleszteni.

Kiindulópont lehetne még Zsigmond felesége, Simó Zsuzsánna gyászjelentése (
https://dspace.oszk.hu/handle/20.500.12346/390406#), itt a jobb oszlopban
sorolt rokonságot még nem sikerült azonosítanom. Zsuzsannáról még azt
tudom, hogy 1842. szept. 9-én született Farcádon, a helyszín miatt
felmerült bennem a kérdés, hogy a nemes farczádi Simók leszármazottja
volt-e, de eddig sem cáfolni, sem megerősíteni nem sikerült ezt a felvetést.

Köszönöm, ha valaki végigolvasta, még inkább, ha bármelyik irányba lenne
segítő tippje. :)

Mindenkinek sikeres kutatást kívánok!

Üdv:

Peti