[Csaladtortenet 2] régi lapok

Hirschler András smartlines at smartlines.hu
2022. Jún. 2., Cs, 09:52:11 CEST

Kedves Tagság és levelezőtársak!

Sokunkat bosszantanak, hogy - Murphy törvénye szerint - általában azok az
anyakönyvek hiányoznak a mormonoknál, amelyekre épp szükségünk lenne.
(Számomra különösen fájó, hogy a pápai izr. anyakönyvek egy teljes
évtizednyi anyaga megsemmisült.)

Az elveszett vagy eleve nem közölt adatok egy része persze rekonstruálható
más forrásokból, ezek közé tartoznak a korabeli újságok is, amelyek közzé
tették egy-egy település anyakönyvi adatait. Ma már nagyon sok újságot
digitalizáltak, és  ezek egy része fellelhető a neten is. Készítettem egy
hevenyészett listát (ld. a csatolt excel táblázatot), de közben elragadtak
más munkák, és nem fejeztem be a kutakodást.

Ha mások is érdeklődnek ezen adatforrások iránt, akkor talán szervezhetnénk
egy munkacsoportot, amely teljessé tenné az online elérhető  helyi lapok
listáját, majd szisztematikusan feldolgozná az 1800-as évek anyagait. Ennek
a munkának nekivágni persze csak akkor érdemes, ha kellő számú önkéntes
jelentkezik, akik így kisebb adagokban is elvégezhetik ezt a - saját
tapasztalatból tudom - fölöttébb nehéz és fáradságos feladatot.

Üdv. Hirschler András