[Csaladtortenet 2] Fusca név

Babcsányi István babciani at gmail.com
2022. Már. 19., Szo, 15:14:51 CET

Kedves János!

Ahogy azt tegnap bőségesen megindokoltam, október 9. a helyes dátum, nem november.
Igen, Márkli az eredeti családnév, bár ezzel párhuzamosan korábban is előfordult Márkl, Márk, Márki alakban is.
Nem feltétlenül a könnyebb kiejtés hanem inkább a magyaros hangzás érdekében kezdték el használni a Márki alakot 1848 után.
Márki János öccse, József 1848-ban változtatta meg a nevét Márkliról Márkira, bár neki erre speciel semmi szüksége nem lett volna, ugyanis teljesen véletlenül őt Márki néven jegyezték be a kereszteltek anyakönyvébe, azzal legálisan viselhette volna Márki nevet, amiről ő ezek szerint mit sem tudott, azt viszont annál inkább, hogy az általa is használt Márkli alak a tényleges családnév amitől szabadulni akart.
Én semmi olyat nem láttam ezekben a bejegyzésekben ami kifejezetten elírás lenne, csak apróbb pontatlanségok ami bőven belefért a korabeli anyakönyvezési gyakorlatba.
Ha jobban megnézed nem ZSAG hanem ZSAY. Na bumm, így értette a pap.
Ha Júlia helyett mondjuk Erzsébetet írt volna be az anya keresztnevének, arra azt mondom, tényleg elírás.
Az 1851-es bejegyzésben van elválasztva a családnév: Mar-ky, teljesen rendben van így.

Üdv

István