[Csaladtortenet 2] [MACSE: 26260] korabeli anyakönyvezés

szael szaeltan at gmail.com
2022. Május. 12., Cs, 20:58:34 CEST

Kedves Felicián, Tibor és Gyuri!
Az 1760.01.01 dátum egy kényszeres dátum és nap pótlás lehet, amit azért
írhattak be, mert nem akarták üresen hagyni.
Nálam a hónap-nap és születési hely nélküli születési évek eleve azt
jelentik, hogy halottiból lett visszaszámolva.
Ez egyébként nem feltétlen minősít egy családkönyvet. Megtehetik, hogy ha
egy születés nincs a településen és nem mennek utána.
Addig pedig a halottiból számolt életkor él, még akkor is, ha az +/- 10
évvel is eltérhet.
És valóban az a jó családkönyv, amivel kapcs. minden forrás át lett nézve,
hiszen a családfákat így lehet a legbiztosabban összeállítani, már ha össze
vannak állítva.
Nem akarok hazabeszélni, de a településkönyv (ha az nem az anyakönyv puszta
begépelése) a családfakutatás legmagasabb foka, jól elkészítve nem is
forrásnak nevezhető, hanem tanulmánynak. Abból már családfához, az adott
településen plusz forrást már nem tudunk venni, hiszen a családfák jó
esetben maximálisan ki vannak dolgozva benne, a teljesn családfát
láthatjuk. Más munkákhoz viszont forrásként szolgálhat.
A családkönyv családfáinak valóságtartalmát leellenőrizni lehetetlen,
hiszen a kapcsolatok nem egy születési, házassági és halotti bejegyzés
meglétére, (vagyis hogy nem kamu adatok) épülnek, hanem az egész
kapcsolatrendszer jellemzőiből kikristályosodott szerves egész.
Csak akkor lehetne leellenőrizni, ha újból elkészítené valaki.
üdv, Előd

Gyorgy Weber <wegyor at gmail.com> ezt írta (időpont: 2022. máj. 12., Cs,
20:06):