[Csaladtortenet 2] anyakönyvben vezetéknév elhagyása de(i)ákoknál

fekete tibor tiborf at yahoo.com
2022. Május. 18., Sze, 09:53:14 CEST

Kedves Listatársak
A háromszéki Kovászna református anyakönyveiben találtam több esetben az "István Deák", "Móses Deák", "Sámuel Deák" neveket, az 1700-as évek második feléből (mellékelek néhány példát). Minden egyéb bejegyzésben szabályosan szerepel a vezetéknév-keresztnév. A "Deák" feltehetően foglalkozásukra utal (írnok, írástudó), mert ilyen keresztnévről nem tudok. Azt sem tételezem fel, hogy tekintettel esetleges román eredetükre, annak megfelelően a keresztnév-családnév sorrendet használták volna.Kérdésem az, hogy vajon az ők esetükben vajon miért nem jegyezték be a családnevüket? Annyira ismert személyek voltak, hogy fölöslegesnek tartották a családnév megadását, nem gondolván az utókorra?Tudom, hogy a régi anyakönyvekben vannak olyan hiányos bejegyzesek, hogy "egy szegény cigánylegény", "a faluvégi Mári cseléd leanya" v. "X.Y. uram szolgálója", de azért kissé mégis furcsának tűnik, hogy ezt ilyen következetesen használták.
Üdvözlettel, Tibor