[Csaladtortenet 2] 1828

Trembeczki Sándor sandor.trembeczki at t-online.hu
2022. Okt. 3., H, 05:50:35 CEST

Kedves Felicián,
azt hiszem, az adózás itt a kulcskérdés. Az összeírás célja az adózók számbavétele lehetett. A nemesek ekkor még nem adóztak, és talán a többi kimaradt kategória sem tette ezt közvetlenül. Az összeírás rovatai is árulkodók:

Rovatok:

1. Adózók (azaz a családfő) nevei, esetleg életkora

2. 18-60 évet betöltött családtagok (gyermek, rokon), alkalmazott száma

3. Ezek közül: honoratior, polgár, jobbágy, zsellér, házatlan zsellér, testvér, fiú, lány, szolga, szolgáló, iparos, kereskedő, kalmár

4. Ház, amely után bért fizetnek és a bér összege

5. Belső telek (nagysága négyszögölben és ára rajnai forintban és krajcárban) 15

6. Gabonatermés

 Jobbágyjogon vagy polgári jogon bírt földön (pozsonyi mérőben)

 Az adózó haszna mérőnként (rajnai forintban, krajcárban)

 Egy mérő után hány mérő termést ad (mérőben)

 A termény folyó ára (rajnai forintban, krajcárban)

7. Rétek

 jobbágy- vagy polgárjogon bírt rét nagysága (kaszásban)

 Egy mérő utáni haszon (rajnai forintban, krajcárban)

8. Szőlők

 terület pozsonyi mérőben

 jövedelem pozsonyi mérőnként (rajnai forintban, krajcárban)

 megműveléshez szükséges kapások (napszámosok) száma

 egy kapás föld utáni termés középértéke (rajnai forintban, krajcárban)

9. Gyümölcsösök és szilvások

 nagysága kaszásban

 egy kaszásra eső jövedelem (rajnai forintban, krajcárban)

10. Nagyobb állatok (marhák) száma

 igás ökrök

 borjas vagy anyatehenek

 meddő tehenek

 3 évnél öregebb tulok és üszők

 2 évnél öregebb tulok és üszők

 3 évnél öregebb igás és ménes lovak

 2 évnél idősebb igás és ménes lovak

11. Apróbb marha

 1 évnél öregebb juhok száma

 1 évnél öregebb sertések száma

 1 évnél öregebb kecskék száma

12. Erdők

 területe,

 makkoltatásból és fakitermelésből eredő jövedelem (rajnai forintban, krajcárban)

13. Korcsmáltatás jövedelme (rajnai forintban, krajcárban)

14. Megjegyzések

Üdvözlettel:

Trembeczki Sándor