[Csaladtortenet 2] Genetika

Horváth Péter elar74 at yahoo.com
2022. Okt. 4., K, 22:39:09 CEST

Üdv
En csináltatnék, ha az összeg nem fog hianyozni a kasszából.
Még jobb ha teljes genomos tesztet csinaltatsz, mert abban benne van az Y Dns-ed is.
Szerintem van rá esély h tisztul a kép, de természetesen csodát nem szabad várni.  En örülök h megcsináltattam. Nekem hozott uj rokonokat 🙂
Üdv Péter

Sent from Yahoo Mail on Android

  On K, okt. 4, 2022 at 17:39, Attila Lanczkor<lanczkor.attila at gmail.com> wrote:   Kedves Kutató Társak,

Tanácsot szeretnék kérni, kicsit hosszú lesz a levél, ezért elnézést.
Szeretném eldönteni, hogy érdemes-e áldoznom egy génvizsgálatra.
Tudom több alkalommal volt szó róla, de a konkrét kérdés a következő.
A vezetéknevem eredete érdekel. A Lanczkor név elég ritka, nem csak
Magyarországon, máshol is. Lassan sikerül anyakönyvi szinten bizonyítanom,
hogy akit hazánkban így hívnak az rokon, és az 1600-as évek második felében
Lövőn élt ősöm leszármazottja. Mélyebbre anyakönyvek hiányában nem tudok
ásni.
Ezenkívül létezik egy bokor Erdélyben ilyen néven, de a kettő közötti
kapcsolat abban a korban anyakönyvek segítségével már nem tárgyalható.
A tengeren túli kivándoroltakat is jobbára sikerült visszavezetnem, vagy a
magyar, vagy kisebb részben az erdélyi ősre.

  1. Találtam Krakkótól délre a történelmi magyar határtól nem messze egy
  Lanckorona nevű települést és várat. Erről a környékről a Nagy Északi
  Háború idején rengetegen menekültek, többek között hazánkba is. (Akkoriban
  ez Krakkó egyik fontos védelmi bástyája volt.) A nevek nagyon sok esetben a
  településből öröklődtek, ahonnan való volt valaki. A magyar nyelvben a "c"
  nagyon sok esetben "cz"-ként íródott, a végéről pedig az ona könnyen
  lekophatott.
  2. Az FS-n kutakodva pedig Németalföld területén találtam ezres
  nagyságrendben Lanckohr nevezetűeket. A "cz"-vel itt sincs gond, és azt
  gondolom a "h" hang elég könnyen elveszhetett, különösen, hogy kimondva
  szinte néma.

Ezen a két "nyomon" kívül nem igazán találok lehetséges magyarázatot a név
eredetére.
Itt a kérdés: Mennyi esély van rá, hogy valamelyik gén vizsgálat segít
megválaszolni a kérdést? Valamint a több lehetőség közül melyik az, amelyik
európai viszonylatban finomabb felbontású?
 Már azt is köszönöm, hogy elolvastátok, de nagyon kíváncsi vagyok a
véleményetekre, valamint szívesen vennék bármilyen más ötletet is, ami
segítene eldönteni, hogy lengyel vagy flamad őseim lehettek.

Üdvözlettel Attila