[Csaladtortenet 2] Református szokás?

Julia Szent-Gyorgyi jpmiaou at gmail.com
2022. Sze. 19., H, 23:01:03 CEST

Mérei Gábor írta:
> Református anyakönyveket bújva találtam egy olyan házassági bejegyzést
> Dévaványán, a férj lakhelyén, ahol az összeesketőnek neve alatt ez
> szerepel: "esküdtek Kisújszálláson".  A menyasszony Kisújszállási, a
> vőlegény Dévaványai születésű és lakóhelyű.

Nincs felekezethez kötve, hogy a különböző származású házaspárt
bejegyezték-e a másik anyakönyvbe, de tény, hogy reformátusoknál
gyakoribb. Volt, ahol szokás volt az elbocsájtásokat bejegyezni a
házassági anyakönyvbe -- Debrecenben például külön oda kell figyelni,
hogy ez most házasság-e vagy csak elbocsájtás -- és volt olyan pap
vagy lelkész, aki minden részletet lejegyzett, néha még olyat is, amit
az eskető lelkész kihagyott.

> Rákerestem, és valóban ugyanezen személyek, ugyanezen napon az ottani
> házassági bejegyzések között is szerepelnek. Ott viszont az összeeskető
> atya neve szerepel a fenti rovatban.
(Összeeskető _lelkész_. Reformátusoknál nincs "atya".)

Juli
/\ /\