[Csaladtortenet 2] (nincs tárgy)

Hirschler András smartlines at smartlines.hu
2023. Dec. 1., P, 13:43:50 CET

Tisztelt Listatársak!
1. Én off-line vezetm a családfámat a MyHeritage desktop verziójával, így
senki nem tud belenyúlni.
2. Ismeretes, hogy a Magyaroszágon élő zsidó családok II. József
névrendelete nyomán voltak kötelezve német családnevek felvételére. Sok
helyen, ahol az asszimilációs szándék erőteljesen érvényesült, egy idő után
tudatosan magyarították a német neveket. Máshol viszont, minthogy az adatok
rögzítése sokáig bemondás alapján történt, a bejegyző nyelvtudásán,
hallásán, intelligenciáján múlott, hogy a neveket eredeti helyesírás szerint
avagy fonetikusan írják-e át.  Sok tehát a bizonytalanság. Jómagam, az
indexelés során az utóneveket mindig (ha van) a magyar megfelelő szerint
rögzítem, a családneveknél pedig lehetőség szerint az eredeti német formát
alkalmazom, kivéve akkor, ha egyértelmű a magyarítás szándéka.
Ez a problémakör okozza talán a legtöbb fejtörést az indexelők számára,
egyelőre még nem találtunk egységesen alkalmazható sorvezetőket.
üdv. Hirschler András