[Csaladtortenet 2] elhunyt lekérdező használata

jszeman at gmail.hu jszeman at gmail.hu
2023. Dec. 12., K, 15:55:43 CET

Kedves Kutatók!

Sikeresen használtam az elhunyt lekérdezést.
Unokatestvérem családfáján dolgozom, ő csak az apja születési és
halálozási idejét ismerte, a születéshelyet nem. Azt tudtuk, hogy szülei
Nógrád megyében Kazáron és Sóshartyánban is laktak. Először település
beírása nélkül meggyőződtem arról, hogy az ő halálozását hozza fel a
program. Kigyűjtöttem a szóba jöhető 22 települést és ezután sorba
beírtam az előkészített településneveket és Vizslás lett a megoldás a
születési helyre, erre adta a várt, ismert dátumot.

Eredményes
kutatást: Szemán Jóska

Sat, 21 Jan 2023 11:32:29 +0100
időpontban György Négyesi írta:

> Egyetlen dolgot tudok hozzátenni
ehhez az alapos ismertetőhöz,
> tapasztalatom alapján a 80-as években
nem ad helyet
> 4si Gyuri
> 30 4358481
>
> Janzsó Péter ezt írta
(időpont: 2023. jan. 21., Szo,
> 9:54):

Viszonylag gyakori kérdés, hogy egy-egy halálozás időpontja hogyan
található meg a tárgyban nevezett funkcióval. Én viszonylag gyakran
használom mostanában, talán már ráéreztem a használatára, ezért
szeretném leírni a tapasztalataimat, hátha másnak is hasznára lesz. A
lista szabadon kiegészíthető! :) Én sem találkozhattam minden speciális
esettel. Mindenekelőtt szükség van Ügyfélapu fiókra, erről bővebben itt:
https://nyilvantarto.hu/hu/ugyfelkapu_regisztracio [1] Aki nem esik a
jogosultak körébe, az bárki jogosultat megkérhet a keresésére. Az
elhunyt lekérdező elérhetősége:
https://magyarorszag.hu/elhunyt_lekerdezes [2] Ügyfélkapus belépést
követően ingyenesen használható és korlátlan számban kereshetünk benne.
*Mire való?* Elsődleges funkciója a keresett személy halálának
időpontját megadni. Frissebb eseményeknél a várost is megadja, de arra
még nem jöttem rá, hogy van-e egy konkrét időpont, ami után kiírja, vagy
esetleges. *Mi kell hozzá?* A kereséshez az egyetlen kötelezően
megadandó adat a keresett személy születési ideje napra pontosan. Ez
szükséges, de nem elégséges adat. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy
ekkor már a keresés lefut, de nem fog találatot hozni. Találatot akkor
kapunk, ha a rendszer a bevitt adatok alapján egyértelműen azonosítani
tudja a keresett személyt. Márpedig egy adott napon nem egyetlen ember
született. :) Legalább egy vezetéknév megadása célszerű (ez már
általában elég lehet, ha ritka a vezetéknév). Viszont továbbra sem lesz
találatunk, ha a keresett személy vezetékneve például Kovács, és
megadjuk napra pontosan a születését is. Valószínűleg az adott napon nem
csak ő egyedül született Kovács vezetéknévvel. Csak akkor fog kiírni
nekünk halálozási időpontot, ha a megadott bemenetekkel csak egyetlen
egy kimenetet tud adni. *Mi a teendő, ha nem minden adat ismert?* a
keresőmezők (a születési dátum kivételével) "kipontozhatók". Ha egy adat
nem ismert, vagy nem akarjuk megadni, akkor az adott mezőbe két darab
pontot (..) kell írnunk, és úgy is le fog futni a keresés. Fontos, hogy
a rendszer a "kipontozott" adatokat nem fogja megadni, csak és kizárólag
a halálozási dátumot (és adott esetben az esemény helyszínét). Továbbra
is fontos, hogy csak akkor írja ki a halálozás időpontját, ha a bevitt
adatokkal egyetlen kimenetet azonosít. *Hogyan lehet "csalni" a
kereséssel?* Bár ha a személy születési helye ismeretlen, akkor azt nem
fogja kiadni a rendszer, egy kis "trükközéssel" kideríthető. Meg kell
találni azokat a paramétereket, amivel a születési hely "kipontozása"
mellett is kiadja a dátumot, ezt követően próbálgatni a lehetséges
születési helyeket, és ha eltaláljuk, akkor ki fogja írni ugyanazokat az
adatokat. Ugyanez bármelyik bemeneti adattal eljátszható, hiszen
korlátlan számban kereshetünk. Ad absurdum, a születési dátum is
kideríthető ezzel a módszerrel, ha elég türelmes az ember, csak akkor
egyesével kell végigpróbálni a napokat (ami, ha csak az évszám ismert,
365 próbálkozást jelent). Ebben az esetben, mivel nem tudjuk, milyen
bemeneti adatokkal adna ki találatot, járhatunk úgy, hogy megvolt a
helyes születési dátum, de a többi bevitt adat volt "hibás" (a hibákról
később írok), és ezért nem hozott eredményt a keresés. *Milyen korlátai
vannak a keresésnek?* Én az alábbi korlátokat ismerem. - csak 1975 utáni
halálozásokat tartalmaz az adatbázis - nagyon érzékeny a karakterekre,
nem mindegy, hogy Szabó vagy Szabo, Kovács vagy Kováts, helyettesítő
karaktert (pl. ? vagy *) nem lehet használni - ha kettős keresztneve van
a keresett személynek, akkor ad csak találatot, ha úgy írod be, ahogy a
rendszerben szerepel (van, hogy mindkettőt beírták, volt, hogy az egyik
elmaradt) - csak akkor ad ki találatot, ha a bevitt adatokkal egyetlen
személyt azonosít a rendszerben (szóval ha mondjuk csak a keresett
személy vezetéknevét írod be a születési dátum mellett, könnyen lehet,
hogy azért nem ad találatot, mert több személyt is azonosít) - a
"kipontozott" adatokat nem fogja megmutatni a rendszer, csak a
halálozási dátumot, illetve frissebb eseményeknél.a helyét is kiírja -
lehet, hogy pontosan ismersz egy adatot, de a rendszerben nem az vagy
nem úgy szerepel, és ezért nem találsz meg valamit Érdemes már ismert
adatok keresgélésével tesztelgetni a rendszer lelki világát. (Figyelve
arra, hogy csak 1975 utáni dátumokat fog kiadni). *Saját példák:* -
Egyszer órákig kerestem egy Szabó Erzsébetet, de sehogy sem akart
találatot adni a rendszer. Végül úgy lett meg, ha a vezetéknevét
elhagytam (..), és a születési helyet, valamint az anya nevét megadtam.
Kiderült, hogy azért nem lett meg az eredmény, mert rövid o-val vitték
be a Szabót a rendszerbe. - Dédapám születési dátuma a keresztlevelén
február 28. volt, a keresztelés napja március 1. A halála napja is
ismert volt a családban, 1981-es dátum, tehát a rendszernek ki kellett
volna adnia, mégsem tette. Megtaláltam az állami születési bejegyzést,
valamiért ott március 1. volt a születése napja, és ezzel a bemenettel
már kiadta a halálozási dátumot. (Miért kerestem rá, ha ismertem a
dátumot? Azért, mert a halálozás helyét nem. A család úgy tudta,
Keszthelyen élt, de az anyakönyvi hivatal Keszthelyen nem találta a
halálozási bejegyzését. Felvettem a kapcsolatot a keszthelyi
plébániákkal és kiderült, hogy Zalaegerszegen hunyt el, a temetése 3
hónappal később történt, de az már Keszthelyen, ezért szerepelt a
megfelelő egyházi anyakönyvben. Sajnos, a halálozási helyet nem dobta ki
az elhunyt lekérdező.) - Ükmamám unokatestvérét Jozefinként (Fini néni)
emlegette a család. Anyakönyvekben a neve a legváltozatosabb módokon
volt feltüntetve (Jozefin, Jozefa, Józefa, Józsa, ...), ráadásul mint
később kiderült, kettős keresztneve volt (Jozefa Erzsébet), továbbá az
édesanyja Julianna, ami Júlia, Juliánna, stb. is lehetett, úgyhogy
néhány próbálkozásba beletelt, hogy meglegyen a halálozási dátum. -
Oldalágon egy házassági bejegyzésből ismert volt a születési dátum,
17-e, viszont sehogy sem jött ki halálozási dátum, pedig a házasság
mellett 1989-es UB. volt, amiről feltételeztem, hogy az egyik fél
halálát takarja. Ráadáasul gyakori neveket kellett keresni (Faragó,
édesanyja Molnár). Ha csak az anya nevét írtam be, teljesen más
halálozási dátum jött ki, mint az 1989, és ha beírtam a keresett személy
vezetéknevét, akkor már nem jött ki ugyanaz a találat. Megkerestem a
születési bejegyzést, ott a dátum 14-e volt (valószínűleg a házassági
bejegyzésnél félreértették a számot), ezzel már meglett a keresett
1989-es dátum (a születés mellett is 1989-es UB. volt). Eredményes
kutatást kívánok mindenkinek! Üdv: Peti -- *Janzsó-Berend Péter Zoltán*
Okleveles gyógyszervegyész-mérnök Email: *janzsopz at gmail.com [3] *
Mobil: +36-20/928-49-27 *LinkedIn: linkedin.com/in/janzsopz *
== == == Támogatott csatolmányok:jpg, jpeg, gif, png, pdf; Max. méret:
~3 MB

> == == == == ==

> Levlista
fórum: http://forum.csaladkutatas.hu [10]