[Csaladtortenet 2] A történetmesélők mi vagyunk

István hatvany hatvany.istvan at gmail.com
2023. Feb. 17., P, 19:06:49 CET

én még jócskán részese voltam a múlt rendszernek. Akkoriban sok minden ami
a felmenőinkre rokonainkra vonatkozott óvatosan fogalmazva is nem volt
publkus, mert abból akár még baj is származhatott. A szüleim habár sokat
meséltek az ő múljukról, de azért éreztük , hogy sok mindent nem mondanak
el ,vagy csak érintőlegesen került szóba, a ne szólj szám nem fáj fejem
közmondás intelmét követve. Egy idő után már szemérmesek is voltunk a
kérdések feltevésében is. Sajnos ma már nagyon bánom ezt hozzáálásomat.
Idővel a szülők rokonok vagy meghaltak vagy már nem voltak olyan állapotban
hogy elmondhassák a fontos, megőrzésre érdemes dolgokat. Aztán ahogy
öregszünk egyre kevesebbet nézünk előre, inkább visszafelé tekintgetünk. Én
is így kezdtem a  nyugdíjas éveim elején a család múltjával foglalkozni. A
kutatás ma már mondhatni szenvedélyemmé vált, nagyon sok időt töltök ezzel
a tevékenységgel. Egy idő után már nem elégedtem meg azzal, hogy a rengeteg
kronológia adatot egy leszármazási táblába rendezzem. Az adatok mellé
történetek is kellenek, hogy az érdekes is legyen. Ma ott tartok, hogy az
apai ágam történetét három kötetben feldolgoztam 450 oldal terjedelemben.
És már a anyai ágam  több vonala is összeált. De haladok tovább nincs
megállás, mert hajt az érdeklődés és az elkötelettség. Az papírra
vetetteken kívül  tárgyakból is összeálítok egy hagyatékot, persze nem a
piaci hanem az eszmei értékeik  miatt. Én úgy érzem a legtöbb amit a
gyerekeimnek unokáimnak, vagyis az utókorra hagyhatok az nem más mint a
múlt ismerete.Bízom benne hogy a következő generációk közül is kikerül
valaki aki tovább gombolyitja majd a szálakat.

Anna Gősiné Greguss <ggacs4 at gmail.com> ezt írta (időpont: 2023. febr. 17.,
P, 18:10):