[Csaladtortenet 2] "Nagy de Dobsina"

Janzsó Péter janzsopz at gmail.com
2023. Feb. 19., V, 10:20:12 CET

Kedves Kutatótársak!

Van egy ágam, amivel nem nagyon jutok dűlőre a gyakori keresztnév és a
többféleképp írt vezetéknév miatt.

Szépanyám (keresztneve Barbara/Borbála) 1830. nov. 4-én született
Kolozsváron. A bejegyzés szerint apja Dobsinai János, anyja Pataki Sára.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939V-KG6L-R?cc=1743180&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AV6Y2-JXB
Valószínűleg elírták az apa nevét, mert a házasságnál József szerepel
(1830. május 5.):
https://drive.google.com/file/d/1JXneyST2cz2Xj7utm4iITITpiovzE8L9/view?usp=share_link
Egy húguk keresztelésénél az apa már Nagy József (Veronica, 1833. máj. 1.):
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939V-KGVL-R?cc=1743180&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AV6Y2-GCZ

Ükapámék 11-en voltak testvérek (bár sajnos nem mindenki érte meg a
felnőttkort), és itt a legkülönbözőbb módokon írták az anya nevét: Dobsi,
Dobsinai Nagy, vagy simán csak Nagy...
Egy gyermeknél (Illés Katalin) viszont megjelent a "Nagy de Dobsina" név:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:9Q97-YSJZ-RWZ?cc=1743180&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AX87Q-K4K
(ötödik bejegyzés, a bejegyzés másik fele másik képen van sajnos).

Amennyire tudom, a "de" kötőszó leginkább nemesi származásnál jelenik meg,
Viszont Dobsinai előnevű Nagy családot sem Pálmaynál, sem Kempelennél, sem
Nagynál nem találtam, így kicsit "meg vagyok lőve" azzal, hogy ez lenne-e a
jó irány, vagy mi lehet a magyarázata a "kettős keresztnévnek". A leírtak
miatt nehéz a keresés, mert nem tudom, pontosan milyen nevet is kellene
keresni.
Mindenesetre egy "talán passzoló" halálozást találtam, 1872. júl. 5-én,
ahol Nagy József 72 évesen hunyt el:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS6H-19Z5-P?i=80&cat=982651
(Szilágysomlyót tüntették fel mint származási hely, de amennyire tudom, ez
online nem kutatható)
A kor a házasságból visszaszámolva illeszkedik, illetve a szűcs (pellio)
foglalkozás is, de pont a név gyakorisága miatt bizonytalan vagyok.
(Özvegyemberként halt meg, de Pataki Sára halottiját még nem találtam meg.)

Szóval a kérdés: lehetett-e nemesi származású a család a "de" kötőszóra
alapozva, vagy ez vakvágány?

Minden segítő gondolatot előre is köszönöm!

Üdv:
Peti

--
*Janzsó-Berend Péter Zoltán*