[Csaladtortenet 2] anyakönyvi időpontok

Varga István istvan.varga at ikl.hu
2023. Jan. 24., K, 11:07:25 CET

Kedves Mindenki!

Több napja próbálom megfejteni az acsai (evangélikus) házassági
bejegyzéseinél alkalmazott időpontokat, amit a lelkész számomra eddig
ismeretlen módon használt, mégpedig neves vallási alkalmakhoz/dátumokhoz
rendelt napokkal. Ráadásul mindezt latinul.... itt-ott segít, hogy a
meghatározások mellé a tényleges dátumot is odaírta.

Egy-két meghatározást sikerült megfejtenem, de a zömével nem jutottam
előbbre.

Pl.:
1.) Dnica I (post) Epiphany: Vízkereszt utáni első vasárnap (igazából
nem tudom, hogy miért pont vasárnap, de annak kell lennie. Ugyanígy
megjelenik a II-V. vasárnap is....

2.) Többször megjelenik a Trin(ittis) kifejezés is, ami talán a
Szentháromság ünnepe.De hogy a szó előtt-mögött megjelenő római számok
mit jelenthetnek, nem tudom.

3.) Vannak önálló latin számok(nak tűnő) bejegyzések: Dn Sexagesim,
Septuager, Quinquag stb - ezeket nem tudom értelmezni.

Mindezek az acsai első tekercs 63/646 oldalától kb. 10 oldalon keresztül
láthatóak.... 1750-1770 közötti bejegyzések. Valamelyikőtök találkozott
már ilyesmivel?

Az még hozzáteszem, hogy Acsa szlovák nyelvű betelepültek voltak és bár
az anyakönyveket latinul vezették, de sokszor belekeveredtek szlovák
szavak kifejezések.

Örülnék, ha segíteni tudnátok.

Köszönettel: Varga István