[Csaladtortenet 2] szerelmi háromszög?

Farkas Cserményi chermeny at gmail.com
2023. Jún. 8., Cs, 12:42:37 CEST

Kedves Kutatótársak!

Az alábbi ügyben kíváncsi vagyok a véleményetekre.

Mennyire volt megszokott a XIX. sz. végén (1892.), hogy egy házaspár, mikor
elutazott egy fürdőbe, velük tartott egy harmadik személy, egy egyedülálló
nő? És mindez nem egyszer történt meg…

Ükanyám testvérét (Sterbeczky Győza) legutóbb megtaláltam egy fürdő
listáján:  „Herr N. Bernd, k.k. General-Consul, mit Frau Gemalin und
Gesellschafterin Fräulein *Giörza von Sterbetzki*, aus Wien.”

(Itt a 'Gemalin', gondolom 'Gamahlin'=feleség akart lenni.) Először
félreértettem és arra gondoltam, hogy a főkonzul úrnak Győza volt a
felesége és a kísérője egyben, de akkor nyilván nem lenne ott, hogy
„kisasszony”.

Egy másik alkalommal szintén voltak fürdőben, akkor így szerepeltek a
fürdőlátogatók listáján *„ Herr Alexander von Bernd, k. und k.
General-Consul, mit Gemalin und Frl. Sterbezky von Bangenberg, aus Wien. „*

Alexander von Bernd, bár magyarul is használatban volt a neve, mint Bernd
Sándor, Salzburgban született osztrák volt. Felesége Jankó Anna volt, akit
Amszterdamban vett el, neve alapján nyilván magyar volt, akár csak ükanyám
testvére. Elképzelhető, hogy a feleség vitte magával a magyar barátnőjét?
Esetleg társalkodónőjét? Esetleg nyelvtanárként tartott velük Győza?
(angolt, franciát és németet tanított). Esetleg – és itt pl. Ady és Diósy
(Nussbaum) Ödönné jut eszembe a korból - szerelmi háromszög? De ilyen
nyíltan? Az biztos, hogy Alexander Bernd gyászjelentésében a felesége
változatlanul Jankó Anna volt…

Köszönöm a válaszokat!

Cs. Farkas