[Csaladtortenet 2] Grau család(ok) és betelepített németek?

Janzsó Péter janzsopz at gmail.com
2023. Május. 13., Szo, 18:06:29 CEST

Kedves Listatagok!

Van egy ágam, amit időről időre előveszek, de nem jutok vele előrébb.
Amennyire tudom, Nagyenyed evangélikus anyakönyvei eltűntek, így
valószínűleg amíg elő nem kerülnek, addig sok reményem nincs...
mindenesetre próbálom egyéb forrásokból összerakni a puzzle-t.

Ami nagyjából biztos: dédapám jegyzetei szerint az ő dédapja, Grau Frigyes,
Nagyenyeden született 1808. aug. 27-én, szülei Grau Jakab és Lutsch
Zsuzsanna. (Ezt alátámasztó iratot dédapám jegyzetén kívül még nem láttam.)
Grau Jakab és Lutsch Zsuzsanna 1794. szept. 29-én házasodtak Nagyszebenben.
(Ez az információ is dédapámtól van, de megvan az anyakönyvi bejegyzés is.)
A Grau-vonal itt el is akad, a már említett okból.

Találtam a kolozsvári evangélikus anyakönyvben egy Catharina Grau-t, aki
1833-ban, 18 évesen ment feleségül Gottlieb Hoffmann-hoz. Annyit írnak még,
hogy az apja Jacob Grau volt és nagyenyedi. Ennyi információ alapján
vehetem őt az ősapám nővérének? Van esélyem még valamivel alátámasztani a
dolgot? (Kolozsvár azért is "szimpatikus", mert az ősapám is itt hunyt el
1875-ben. Viszont ő áttért katolikus hitre.)

Illetve a Graukkal kapcsolatban van egy olyan megérzésem, hogy betelepített
német család(ok) volt(ak). Több helyen is találok elszórtan Graukat, akik
eredetileg evangélikusok voltak. Teljesen mást néztem Aradon, amikor
belebotlottam egy bizonyos Henricus Grau áttérési bejegyzésébe 1776-ból.
Itt megjegyzik, hogy Bamberg-ből származik. Illetve Bács vármegyében is
elő-előfordulnak, például Madarason vagy Bácsalmáson. Ez azért is
elgondolkodtató, mert a már említett ősapám első felesége, Stenger Anna
Mária Bácsalmáson született, szülei (Alois Stenger, Agatha Zauscher)
mindketten betelepített németek voltak. Lehet, hogy csak én akarok sokat
belelátni, de a bácsi és az enyedi Grauk között hátha van kapcsolat, ami
alapján "fülön tudnám csípni" a Jakabomat... (Az sem biztos, hogy enyedi
születésű, csak már ott lakott, amikor házasodott.)

Az említett bejegyzéseket feltöltöttem az alábbi Drive-mappába, ha valaki
beleásná magát a kérdésbe:
https://drive.google.com/drive/folders/1NR8fvujC4TEdb7MEC2GiKRgel5Mrf8eW?usp=share_link

Szóval, a kérdésem második fele: hol, hogyan lehet a német betelepítések
után kutatni? Létezik valamiféle lista róluk, hogy kit, honnan, hová
költöztettek? Vagy ez csak naiv remény a részemről?

Előre is köszönöm minden tippet és segítséget!

Üdv:
Peti

--
*Janzsó-Berend Péter Zoltán*