[Csaladtortenet 2] forradalmi napok

Mérei Gábor melail at freemail.hu
2023. Nov. 3., P, 20:54:24 CET

A Nyírvidék c. újságban 1893.11.5.-én ez jelent meg:

"Mi a kötelező polgári házasság?Összeült a bölcs kupaktanács egyik
faluban, és megeredt a nagy vita a malom alatt az aktuális politika
fölött. Elvégre rákerült a sor az egyházpolitikára is, és az atyafiak
különösen azon tanakodtak hosszan, hogy mi is hát az a kötelező polgári
házasság? A falu bölcse Csámcsogó János utóvégre is kisütötte, hogy: A
kötelező polgári házasság mi is volna más egyéb, minthogy a törvény
minden leányt és minden legényt kötelez arra, hogy házasságra lépjen,
azért is ezentúl egyik szakajtóba a falubeli lányok, a másikba pedig a
legények neveit teszik. Aztán sorsot húznak az egyikből is, a másiktól
is. A két kihúzott lélek azután vagy megy a pap elé rögtön, vagy viszi
őket a kisbíró a kóterbe. Mert hát ez a kötelező polgári házasság.
Muszáj házasodni. "