[Csaladtortenet 2] Uriel

Julia Szent-Gyorgyi jpmiaou at gmail.com
2023. Nov. 14., K, 21:31:42 CET

Zana János kérdezte:
> Értsem úgy, hogy Vladár Zsuzsanna és Uriel Zsuzsanna azonosak?
Az 1767-es keresztelés szerint határozottan igen.

> sejtésem, hogy mindkét családnév eredetileg keresztnév,
Igen, ezt a sejtést megosztom: mindkettő jelöletlen apanévi eredetű családnév.

> úgy sejtem, hogy
> Valdár a László egyik változata.
Eddig még nem találtam a Vladárról semmit, de gondolom, hogy az
előtagja ugyanaz a szláv _Vlad-_ "hatalom", mint ami a László
(Vladislav) és Ladomér (Vladimir) nevekben is található. Vagy az is
lehet, hogy az Aladárral rokon; a korai feljegyzésekben ez Olodár
formában is megjelenik. (Az Aladár eredete vitatott.)

> Az Uriel név gyakoribb az
> evangélikusoknál, mint más felekezetnél?
Most találkoztam vele először, pedig sok az evangélikus ősöm. De
1208-ban feljegyeztek egy Uriel nevű halászembert valahol az Őrségben,
és 1550-ben volt egy Uriel Ferencz nevű úriember, tehát nyílván
valakik valahol használták, elég gyakran ahhoz, hogy családnévvé
alakuljon.

Az angoloknál gyakori szokás az anya lánykori családnevének adása
keresztnévként -- még akkor is, ha az mondjuk foglalkozás vagy
helységnév. Ehhez képest egy apanévi eredetű családnév újraélesztése
keresztnévként egyáltalán nem meglepő.

Juli
/\ /\