[Csaladtortenet 2] dokumentumok megmentése

Istvan Babcsanyi babciani at gmail.com
2023. Nov. 21., K, 19:59:09 CET

Kedves Magdi!

A legfrissebb levéltári állományvédelmi ajánlás:

file:///C:/Users/USER/Downloads/allomanyvedelmi_ajanlas_final.pdf

Nem egy könnyed olvasmány, viszont van tartalomjegyzéke, könnyen megtalálod
a téged érdeklő oldalakat.
Tanácsot kérni szakembertől sosem árt, de attól tartok, otthoni körülmények
között nem igazán tehetsz többet.

Régi, becses iratok tárolása "légmentes" körülmények között, fém vagy
műanyag dobozba zárva nagyon nem jó ötlet. És nejlonzacskóban vagy műanyag
lefűző "bugyiban" sem. Savmentes levéltári doboz az ideális.

Én kiszellőztetném azokat a dohos iratokat, ha büdös, hát büdös, majd
elmúlik, ha ilyen állapotban visszadugod a dunsztba, nem fognak leállni
azok a bomlási folyamatok amik a szagot eredményezik, de ez utóbbi csak az
én véleményem, egy állományvédelmi szakember tudná pontosan megmondani, mi
és miért zajlik egy "dohos" papírban és mi vele a teendő, azonban ha jól
kiszellőzteted és megfelelő módon tárolod, abból nagy baj már nem lesz.

Tudtommal Magyarországon már nem laminálnak a levéltári restaurátorok,
problémás eljárás, nem biztos hogy visszafordítható, erősen kétséges,
hogyan távolítható el egy műanyag fólia amit két papírlap közé olvasztottak
és hosszú évtizedek alatt hogyan fog öregedni, és hogy reagál a papírral.

Üdv

Babcsányi I.

Magdolna Kalocsai <kalocsai.magdolna at gmail.com> ezt írta (időpont: 2023.
nov. 21., K, 18:39):