[Csaladtortenet 2] nyomozás egy családi "legenda" után

Janzsó Péter janzsopz at gmail.com
2023. Sze. 2., Szo, 09:35:09 CEST

Kedves Listatagok!

Nagymamám unokatestvérének próbálok segíteni egy családi legendának a
tisztázásában.

Szóval, a rokon csinált DNS tesztet, mert a családi legenda úgy szól, hogy
a dédapja francia volt, de lelőtték, mielőtt a nagyapja megszületett volna,
a dédanyját elvette egy másik férfi, így az ő nevére került a gyerek. (A
DNS eredmény a 23andMe cégnél készült, itt neki 30.8% French and German
kategória adódott, de mind apai, mind anyai ágán jelentős német-sváb
származás is közrejátszik, így nehéz kiszűrni, mennyi lehet a "valós"
francia.) Még nevet is mondott a francia fickóhoz: [lui dö szerdő], amit az
én nulla franciatudásom Louis de Cerdeux-nak írna, de Arcanumon nem találok
releváns cikket. (Egy szereposztásban megjelenik a Cerdeux név, de az
évszám jóval későbbi a keresettnél.) Pedig azt gondolom, ilyesmi
belekerülhetett a korabeli sajtóba.

A rokon nagyapja Sarkady Endre (FS ID: GK2S-LKY) volt.

Ja, és amúgy legendának tűnik az egész. Említett nagypapa 1883-ban
született, a bejegyzés szerinti szüleinek házassági bejegyzését 1871-ben
találtam meg. Persze, ettől még lehetett a biológiai apa valóban a francia,
de akkor is sántít az a sztorielem, ami a házasságról szól. Ugyanakkor
szerintem kell lennie valóságalapjának, főleg ha konkrét név is megmaradt a
családi emlékezetben... Nem teljesen értem. A francia embert állítólag a
ferencvárosi vasútállomáson lőtték le, a vonatkozó rkat. anyakönyvben a
nagyapa születése előtti 9 hónapban nem találtam megfelelő halotti
bejegyzést. Arcanumon próbáltam több névváltozattal is keresni, de sajnos
ez sem vezetett eredményre.

Lenne valakinek ötlete, hogyan érdemes folytatni a keresést? (A legenda
számszakilag számomra meggyőzően cáfolt, de nem hagy nyugodni a francia
férfi kiléte, ha generációkon át fennmaradt a neve is.)

Köszönöm:
Peti

--
*Janzsó-Berend Péter Zoltán*