[Csaladtortenet 2] francia nyelvterület

Julia Szent-Gyorgyi jpmiaou at gmail.com
2024. Ápr. 11., Cs, 20:35:43 CEST

Nagyné Teréz kérdésére:

Janzsó Péter válaszolta, hogy:
> A megoldást nem tudom, de a "Covatsch" szerintem egy Kovács- kezdetű
> településnév lehet, a végét "ograt"-nak olvasom, de nem áll össze a kép.

Az olvasattal egyetértek, de én sem jutok sehova.
Lipszky Repertoriuma (1808) Tolna megyében sorol egy Okrád nevű
birtokot (_praedium_), ami a kataszteri térképen és a harmadik katonai
felmérésen (1869-87) Ireghez tartozó malom és puszta volt, de egyik
térképen vagy helységnévtárban sem látok semmilyen "Kovács-" előtagot,
és az első katonai felmérésen (1782-85) nincs még ott semmi. Vályi
András (1796-99) viszont sorolja, "Okragy, szabad puszta" névvel, de ő
sem említ semmiféle kovácsot. (Az 1773-as felsorolásban nem szerepel,
ami nem meglepő, mert az nem terjed a falunál kisebbre.)

Sajnos az 1773-as felsorolás járásonként van betűrendben, és csak a
Hathitrust-on találom
(https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=njp.32101073850024&seq=284&q1=okrad),
aminek a keresője ...igen együgyű. ("Kovács"-ra keresve nem találja a
"Kovácsi"-t.) Valahogy nincs kedvem átlapozni az egészet.

Juli
/\ /\