[Csaladtortenet 2] Szőke család - Abaúj - DNS

Horváth Péter elar74 at yahoo.com
2024. Feb. 20., K, 22:02:10 CET

Sziasztok
Hosszú leszek :)Kezdem egy DNS eredménnyel.Az Y DNS (ami apáról fiúra öröklődik) haplocsoportom J2, egész popntosan J-Z45768. Kevesen vagyunk benne, sokáig 7500 évvel ezelőttről kellett keresnem a közös őst, akivel a tesztelők közül "osztoztam" :)Másfél éve nagy meglepetés ért, mert lett egy nagyon közeli találat.Közös ősünk kb 1450 (de ez lehet 1600 is pl)  körül született.Kapcsolatfelvétel - USA - Ládbesenyői Szőke család leszármazottja, akik nemesek és reformátusok voltak.Természetesen elkezdtem kutatni. Egy külföldi hölgy már szépen csinálgatta Ládbesenyőt az FS-en - és találam egy magyar hölgyet is a My Heritagen aki itt foglalatoskodott :).Nagyjából egyértelmű volt, ott mindenki egy csapat, de nem tudtam összekötni az én Szőkémet (1827) a többi falubelivel.2 hete meglett az áttörés, persze egy véletlen folytán.Időnként rákeresek településekre, nevekre a Facebook csoportokban. Most talán Miskolcra kerestem - hosszú görgetés után szembejött velem Lak falu anyakönyve. Egy jótét lélek feltette (Fs-en nincs). Ismerős volt, de nem ugrott be honnan. Nyilván rögtön ráugrottam és bizony amit kerestem másfél éve, benne volt. Szóbal meglett a kapcsolat és szépen visszarepültünk Abaúj - Kázsmárk településre az 1760-as évekre.https://www.familysearch.org/tree/person/details/GVCW-92N

Azt olvastam, hogy Kázsmárk 1760 körül települt újra, amit tapasztalunk is az 1762-es anyakönyv kezdettől.Az első Szőke bejegyzés Erzsébet születése 1763-ban.
László 1761 körüli lehet, de neki nincs itt a születésije. (A házasságiból jutottam ide, oda volt írva Kázsmárk)
Alapvetően vannak Borsodban még szerteszórva Szőkék, akiket akár ehhez a fához tudok kapcsolni (pl egy Beret i születés), de visszafelé nem tudok most továbblépni.
Szerintetek hogyan tovább, merre lenne érdemes keresgélni?
+ Info
1655-ben kapott egy Szőke Márton nemeslevelet https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSBK-M3LW-R?i=356&cat=57277
Ezekből az iratokból azt tudtam kihámozni, hogy Szőke Márton fia György (aki 1689-ben Miskolcon élt(?)) és az ő fia Szőke Péter aki igényelte újra a nemességet 1755-ben, szintén Miskolczon.
Van egy talán nem túl merész gondoltaom, hogy ők összetartoznak.Persze több Szőke család kapott nemességet.Továbbmegyek:
Szőke Márton s ennek neje Göncző Katalin, végre Nagy Máté részére 1654. évi okt. 28-án adományozott armalis kihirdettetett 1655. évben. (1655. év 26. jkl.)

=== Forrás: ===
Orosz Ernő: Heves és a volt Külső-Szolnok egyesült vármegyék nemes családjai. Eger, 1906.
Ez itt elég érdekesen hangzik, létezik, h 2 Szőke Márton kapott nemességet 1655-ben?Ők ugyanazok lehetnek?
Mondjuk kicsit furcsa, hogy Heves megyéből "fölfelé" települt volna a család Borsodba, mert ha jól olvasgatom a történelmi adatokat, pont "fentről lefelé" volt az áramlás :)
Végezetül visszakanyarodva a DNS-re.Tehát Szőkékkel idáig jutottam egyelőre.
Katolikus Horváth őseim biztos nyoma egy 1837-es házasság Herczegfalván. Mihály 27 évesen házasodott, cseléd volt és Nagyvenyim en lakott.https://www.familysearch.org/tree/person/L25Q-MH8
A többi már csak feltételezés, hogy 1808-ban született Új-Majorban (Herczegfalva erre települt 1812-ben).Sajnos ott eléggé meg vagyok akadva, nem nagyon látom ott sem a továbbhaladási lehetőséget.Az E-LEvéltárban sem láttam túl sok olvasnivalót, amiből továbbindulhatnék.
(Egyébként a környéken laknak református Szőkék, de Horváthok is Borsodban :) )
Tehát egyelőre itt tartok velük. Pontosan tudom, hogy lehetetlenség megtalálni a közös őst, mert 1450 túl messze van, főleg hogy mi Horváthok földművesek, szolgák voltunk, tehát sok nyomunk nem maradt :)De nagyon jó kihívásnak tekintem, hogy legalább egy erős elméletet gyártsak, hogy 1760 Borsod és 1830 Fejér, hogy kapcsolódhatott 1450-1500 körül :)
Amiben segítséget, ötletet kérnék, hogy pl Kázsmárknál hogy haladhatnék tovább illetve a nemesi papírokból kiderül-e más? :)
Meg persze bármi :)
Köszönöm: péter