[Csaladtortenet 2] címeres nemeslevél keresése (Crines-család)

Farkas Cserményi chermeny at gmail.com
2024. Feb. 26., H, 14:09:57 CET

Kedves Kutatótársak!

Egy címeres nemeslevél eredetijét keresem. A hiteles másolatáról sikerült
szkennelt fotókat kérnem a Pest Vármegyei Levéltártól, de az nem tartalmaz
címert. Vélelmezem, hogy az eredeti *címeres* nemeslevélben található
címerkép is. Vagy elképzelhető, hogy nem?

A Hungaricana oldal szerint az eredeti itt van:

*lllésy-gyűjtemény - 1k2746 *

*Név*

Crines János-Mihály n:Kresnerich Teréz

*Típus*

lllésy-gyűjtemény

*Kiadó*

Károly 3; 1713;

*Honos*

Pest;

*Sorszám*

1k2746

*Azonosító*

HU MNL OL A 130 - Illésy - 1k - 2746

Írtam ez ügyben az MNL-nek (Információs Iroda info at mnl.gov.hu) és a
következő választ kaptam:

*„Az Illésy-cédula akkor hivatkozik intézményünkben lévő iratra, ha a
Levéltári jelzet rovatban olvasható a konkrét irat jelzete. Ha nincsen
ilyen levéltári jelzet, akkor a cédula csak szakirodalmi adatot tartalmaz,
mint ebben az esetben is, amiről nem lehet másolatot rendelni.”*

Én nem tudom, mit jelent az, hogy csak "szakirodalmi adatot
tartalmaz"*. *Korábban
náluk volt a nemeslevél, de ma már csak szakirodalmi utalás van rá, vagy
egyébként náluk van a dokumentum, csak nem szabad róla másolatot készíteni?

Tudnátok segíteni, értelmezni a levéltár válaszát? Én rákérdeztem, de
kaptam egy rakás linket, stb. csak konkrét választ nem…

Aztán*: 1893-ban* a Magyar Történelmi Tárban Iványi István a következőt
közli:

*„1713. júl. 19. Kelt Bécsben VI. Károly aláírásával egy nemeslevél,
amelyet a király Joh. Mih. Crines nevére állított ki és nejére szül.
Kresnerích Teréz, valamint fivéreire Ferencz és Fülöpre is kiterjesztett.
Ezen nemeslevél 1714. ápr. 26. Győr megyében hirdettetett ki — most pedig
Szabadka sz. kir. város levéltárában van.”*

Elképzelhető, hogy az eredeti került Szabadkára? Esetleg még ma is ott van?

Előre is köszönöm annak, aki időt szakít rám!

Üdv:

Cs. Farkas