[Csaladtortenet 2] címeres nemeslevél keresése (Crines-család)

Julia Szent-Gyorgyi jpmiaou at gmail.com
2024. Feb. 26., H, 15:05:16 CET

Farkas kérdezte, hogy:
> Vélelmezem, hogy az eredeti *címeres* nemeslevélben található
> címerkép is. Vagy elképzelhető, hogy nem?

Nagyon könnyen elképzelhető, sőt, valószinű, hogy nincs címerfestmény:
a címerfestő pénzbe került.

> A Hungaricana oldal szerint az eredeti itt van:
> *lllésy-gyűjtemény - 1k2746 *

A hivatkozás nem azt jelenti, hogy ott van az eredeti oklevél, hanem
azt, hogy a közölt adatok onnan származnak.

Arra kell emlékezni, hogy az Illésy-gyűjteményben nincsenek tényleges
címereslevelek. Nyulásziné Straub Éva írta, hogy Illésy János "munkája
megkönnyítésére cédulákra jegyezte fel, ha például a kancellária, a
kamara, akár a bírósági iratok vagy az erdélyi kormányszervek iratai
között családtörténetre felhasználható adatot talált"
(https://library.hungaricana.hu/en/view/VESM_20/?query=Ill%C3%A9sy-gy%C5%B1jtem%C3%A9ny&pg=14&layout=s).
Amikor az MOL az Illésy-gyűjteményből "ad másolatot", az csak
rövidített fogalmazás: azt értik alatta, hogy a gyűjteményben
található jegyzetek alapján megtalált iratról adnak másolatot.

> Én nem tudom, mit jelent az, hogy csak "szakirodalmi adatot
> tartalmaz"

Hát azt, hogy csak szakirodalmi adatot tartalmaz? Valamilyen, a
nemeséggel, családtörténettel, vagy heraldikával foglalkozó
szakirodalom említi a címeradományt, és ezt jegyezte le Illésy a
cédulán. Gyanítom, hogy a jelen eset pontosan Iványi István 1893-as
közlésére utal.

Juli
/\ /\