[Csaladtortenet 2] Mágori Mihály(ok) gyermekei

Janzsó Péter janzsopz at gmail.com
2024. Jan. 2., K, 12:37:25 CET

Sziasztok!
Egy kis együtt-gondolkodást szeretnék kérni azoktól, akik nyitottak rá. [image:
🙂] A makói református anyakönyvezés kezdetén két Mágori Mihály élt a
városban, természetesen mindkettőnek születtek is gyermekei. Ezeket a
gyermekeket próbálom "szétválogatni" és a megfelelő apához társítani.
A két apáról a következőt tudni:

   - egyikük meghalt 1775. február 23-án, 44 évesen nevezzük őt idősebbnek
   (kb. 1731-es születés)
   - másikuk 1817. március 18-án hunyt el, 80 évesen, nevezzük őt ifjabbnak
   (kb. 1737-es születés)

Az első bejegyzésekben sem anya, sem keresztszülő nem szerepelt, először a
keresztszülőket, később az anyákat is bejegyeztek. Az egyértelmű, hogy az
1775 után született gyermekek az ifjabb Mihályéi.
Amivel gondban vagyok, az az 1763-1766 között született gyermekek
"elosztása". A bonyodalom:

   - 1787. nov. 28-án házasodik az egyik Mihály nevű gyermek, ő a bejegyzés
   szerint 25 éves, illetve 1835. máj. 17-én hunyt el 71 évesen. Mindezek
   alapján az 1764-es keresztelést társítottam hozzá, és az idősebb M. Mihályt
   mint apát.
   - 1786. jan. 18-án házasodott a másik Mihály nevű gyermek, a házasságban
   kor nem szerepelt, de a tanú Jó János volt, aki az 1776-ban született
   György nevű testvér keresztapja is. Ezért ezt a Mihály nevű gyermeket az
   ifjabb M. Mihály apához rendeltem. Ő 51 évesen hunyt el 1817. júl. 18-án.
   Így hozzá az 1766-os keresztelést társítottam.
   - 1766-ban született egy János nevű fiú is, akinek a keresztanyja Varga
   Mihályné, később az ifjabb M. Mihály István nevű gyermekének a
   keresztszülei Varga Mihály és Nagy Mária. Ez alapján őt is az ifjabb M.
   Mihályhoz rendelném, azonban akkor a fentebb tárgyalt Mihályhoz képest
   éppen 9 hónapra született (január 7., ill. okt. 25.), ami bár biológiailag
   lehetséges, mégsem érzem valószínűnek.
   - Hasonló dilemmát okoz az 1763-as születésű Erzsébet, akinél sem anya,
   sem keresztszülő nem szerepel. Ha őt az idősebb Mihályhoz rendelem, akkor
   rá pont 9 hónappal születne a Mihály nevű gyermek (1763. nov. 3. vs. 1764.
   aug. 14.). Ha elfogadom, hogy az ifjabb M. Mihály apa 1737-ben született,
   akkor ő 16 évesen még talán túl fiatal apának (a felesége születési éve a
   halottiból visszaszámolva 1738, tehát ő meg 15 évesen szült volna).
   Továbbá, ha nem az idősebb M. Mihály lánya lett volna, akkor 1759-1764
   között van egy 5 éves "lyuk" nála, amikor még "születhetett volna" gyermek.
   Igaz, hogy az anyakönyv hiányos, legalább 2 olyan személy hiányzik, akiket
   pedig kerestem, mert házassági/halotti bejegyzés viszont tartozik hozzájuk.

További nehezítés, hogy csak 1766-tól jegyezték a halottakat, a
házasultakat pedig 1765-től, így 1742-1765 között csak a keresztelési
bejegyzésekből lehet "gazdálkodni".
A kigyűjtött adatokat táblázatba is rendeztem, linkekkel, hátha segít az
átlátásban:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CDKsmjcmwKKy_iVDMes5Xpi5_0Efy4nz9-WvRjDp7Js/edit?usp=sharing
Mit gondoltok, melyik gyermek kihez tartozhat?
[image: 😅]

Köszönöm szépen előre is mindenkinek, aki időt szán rá!

Üdv:
Peti

--
*Janzsó-Berend Péter Zoltán*