[Csaladtortenet 2] birodalmi nemes, Magyar Királyság

András Töreky toreky.andras at gmail.com
2024. Jan. 15., H, 17:26:31 CET

A kutatásaim során a szigligeti báró Puteáni családdal kapcsolatban volt
egy ilyen esetem.
Puteáni Vencel csehországi birodalmi rangban volt, amikor feleségül vette
tóti Lengyel Krisztinát,
így, a felesége révén jutott magyarországi birtokokhoz Szigligeten és
Lengyeltóti környékén, valamint Biharban.
Általános szabály volt, hogy mindenkit a saját vármegyéjében ismertek
nemesnek, ha egy másik vármegyébe költözött,
igazolást kellett kérnie a vármegyétől, amit a másikban ki kellett hirdetni
Az adómentesség általában a nemesi birtokra vonatkozott, de bizonyos
esetekben a nemesi rang egyéb kedvezményeket
is biztosított.

Puteáni Vencel fiatalon meghalt, fiai árvaságra jutottak, kiskorúak lévén
gyámokat neveztek ki melléjük. Az idősebb fiú
 úgy bújt ki a gyámság alól, hogy a titokban nagy összegű pénzt vett fel a
családi vagyon terhére, majd megnősült,
és birtokba iktattatta magát a Bihar vármegyei Kimpánban (jelenleg
Romániához tartozik). Ezzel nyert a család 1830-ban
magyar nemességet. A  család azóta használja a kimpáni előnevet.
Az egyik utód a bárói rangra hivatkozva 1878-ban a felsőház tagja szeretett
volna lenni, de a birodalmi címet nem ismerték el,
a kérelmet elutasították.

András

Farkas Cserményi <chermeny at gmail.com> ezt írta (időpont: 2024. jan. 15., H,
15:27):