[Csaladtortenet 2] családi bonyodalom

Verner Sári sarimail at t-online.hu
2024. Jan. 28., V, 18:54:37 CET

Kedves Társak!

Lehet, hogy egy kicsit hosszú leszek, de muszáj az egész történetet
megosztanom veletek és a segítségeteket kérnem.

Apám családjáról van szó, az alábbi történettel:

Nagyanyám, ns Horváth Paulina soha nem ment férjhez, de szült 7 gyereket (2
meghalt 8 ill. 10 évesen). A családi mese szerint a gyerekek apja Horváth
András, kivéve a 2 utolsó gyereknek, apámnak és húgának. Egyik gyereknél
sincs megnevezve apaként, csak az anya van bejegyezve Budapest különböző
kerületeiben. Több mint 20 éve kutatok, de soha nem bukkantam H. Andás
nyomára, mígnem karácsony előtt A Hungaricana-ban keresgélve találtam egy
kir. közjegyző irataiban 4 örökbefogadási szerződés aláírás hitelesítésének
jegyzőkönyveit. Ezek, apám és 3 testvérére (H. Kálmán, Béla Menyhért, István
és Margit) vonatkoznak, miszerint 1940 dec. 9-én kelt szerződés alapján
Horvát(h nélkül) András  Bp. XIV. Tábornok u. 18. sz. alatti lakós örökbe
fogadta őket. Itt megjegyzem, hogy ekkor már minden gyerek felnőtt korú (a
legfiatalabb is 29 éves). Elkezdtem nézni a XIV. halotti akv.-et, ahol
megtaláltam H. András halálát 1942-ben, miszerint 75 éves, ny. törvényszéki
altiszt, szülők: Karoczkay András és Kovács Katalin (na, mondom, még egy
örökbefogadás), és felesége: Kerekes Mária.

Az FS keresőjébe beírva A Karoczkay András nevét, megtaláltam, hogy
Verpeléten született 1866-ban, a fenti szülőktől. A megjegyzési rovatban az
szerepel, hogy nevét 1901-ben nevét "Horvát"-ra változtatta. Ekkor,már az
első két gyereke megszületett, és valószínűleg a nagyanyám nevét vette fel
(h nélkül).

Fenti adatok birtokában megtaláltam a Kerekes Máriával történt
házasságkötését 1917-ben, mely szerint lakhelyük Bp. VII. (ma XIV.) Tábornok
u 18. Újabb meglepetés: H. András özvegyként van bejegyezve, holott
nagyanyámat nem vette el, és nagyanyám is 1942-ben halt meg. Ki lehetett az
elhunyt feleség? Verpeléten nem találtam házasságát.

A Bp-i Czím- és Lakjegyzékben már régebben megtaláltam, hogy H. András
1899-1907 között, különböző címeken házmesterként működött. Ezt be lehetett
azonosítani a gyerekek születési helyével, egészen 1907-ig.

Nagyanyám 1910-től már pestújhelyi lakos volt, itt született apám 1910-ben,
és Margit húga 1912-ben. Itt találtam meg  két gyerek (János és Etel)
halálát. János még VI. Szabolcs u. 7. sz. alatt született 1905-ben és
meghalt 1913-ban. Etel meghalt 1918-ban, miszerint 10 éves volt, és itt az
apa neve (H. András) is szerepel. Már több kerületet átnéztem, de Etel
születését nem találom sehol.

Próbáltam kikérni a Fővárosi Kormányhivatal Gyámhatóságától az
örökbefogadási szerződést, de elutasítottak azzal az indokkal, hogy a
törvény csak eggyel feljebbi ős származásáról adhatnak ki információt. Mivel
az okiratban H. András is szerepel, így az nem tekinthető meg, mert ő már
feljebb a második ős. Hallottatok már ilyent???? Csak azt akartam megtudni
belőle, hogy H. András miért fogadta örökbe mind a négy felnőtt gyereket, és
vajon nyilatkozott-e arról, hogy a saját vérszerinti gyerekeiről van szó.

Szóval, most megint elakadtam, és a kérdésem az lenne, hogy:

- hogyan tudnék továbblépni az örökbefogadási szerződés megszerzése ügyében

- hol találhatnám meg H. Etel születését, 1918-ban 10 évesnek írják (az
előző gyerek 1905 dec. 9-én született)

- hol érdeklődhetnék, hogy 1907 után H. András házmester volt-e még, és a
Szabolcs utcából  hová költözött

- H. Andrásnak ki volt az elhunyt felesége

- H. András mikor költözött VII. (ma XIV.) Tábornok u-ba

- H. András konkrét munkahelyére vonatkozó adatot honnan lehetne beszerezni,
ahol mint törvényszéki altiszt dolgozott?

Elnézést, mondtam, hogy hosszú leszek, de aki egy morzsányit is tudna
segíteni, kérem adjon tippeket.

Előre is köszönettel: Verner Sári