[Csaladtortenet 2] filia bejegyzések + halálozás vs. temetés

Attila Tóta totaattila at gmail.com
2025. Okt. 28., K, 09:02:22 CET


Kedves Juli!

Bocsánat a megkésett válaszért, de köszönöm szépen a meglátásaidat!
A "körül" onnan jött, hogy a familysearch-n vezetem a fát és az lehetőséget
ad arra, hogy a dátum után tegyem, igaz, amikor leszinkronizálom a fát a
gépre, úgyis csak a tiszta dátum marad meg... De legalább online akartam
valahogy jelölni, hogy a születési dátumot a forrásdokumentum nem igazolja,
csak sejthetjük, hogy valamikor akkor történt. De valóban, talán nem
érdemes bonyolítani a dolgot. :)

Alapból én is abba az irányba hajlottam, hogy a születés helye legyen a
locus-hoz írt település, a keresztelésé pedig ahonnan az anyakönyv való,
csak motoszkált bennem a kérdés, hogy vajon lehet-e tudni valamit
pontosabban, hogy mit is jegyeztek a locus alá.. de igazából nagy
valószínűséggel nem is volt egységes gyakorlat erre, így talán ezt a
kérdést is el lehet engednem és az általad írt módon vezetni az adatokat..
:)

Attila

Julia Szent-Gyorgyi <jpmiaou at gmail.com> ezt írta (időpont: 2025. okt. 17.,
P, 13:56):

> Tóta Attila írta, hogy:
> > Felmerült egy kérdés, ami már régóta nem tisztázott bennem és lehet,
> > másoknak sem egyértelmű. Egy 18. századi anyakönyvben, ahol a plébánia
> > filiájáról történt bejegyzés (akár a Locus oszlopban, vagy ha a szöveges
> > bejegyzés végén ott van hogy pl. ex Gyömörő), akkor az mit jelöl? Az
> > esemény helyét (számomra ez valószínűbb), vagy hogy honnan való a
> > személy?
>
> Elvileg/elméletileg az egyházi anyakönyv az egyházi szentséget
> rögzíti, tehát a keresztelést, házasságot, temetést, nem a velük járó
> születést, lakodalmat, halált -- de ez persze gyakorlatban soha nem
> volt ilyen tiszta. Tapasztalatom szerint ha csak egy időpont van, az a
> keresztelő (ami gyakran ugyanaznap történt, mint a születés), de a
> temetéseknél inkább a halál -- tegnap is két olyannal volt dolgom,
> ahol a halotti bejegyzés máshol történt, mint a temetés (például
> Kőszegről "elvíve Szerdahelyre a cryptába").
>
> Nem tudom, hogy a filiáknál hol történt a keresztelő -- a gyereket
> vitték, vagy a pap jött? -- de én is a születéshez a lakhelyet, a
> kereszteléshez az anyakönyvezés helyét írom, mert ha nem is ott
> történt, ott volt beírva. Az időpontokat viszont "egyenest" szoktam
> írni, tehát nem "körül" vagy "előtt", többek között azért, mert egyik
> program vagy weboldal sem mutatja a módosítókat mindenhol vagy mindig,
> és különben is sokkal egyszerűbb. Akkoriban maguk a szülöttek is a
> keresztelő napját tartották inkább számon, ha egyáltalán emlékeztek
> saját születésnapjukra. (Kossuth Lajos például híresen nem tudta, hogy
> pontosan mikor született, és a tállyai evangélikus anyakönyvek elégése
> miatt senki sem tudta megnézni.)
>
> Juli
> /\ /\
> >*.*<
>


További információk a(z) csaladtortenet levelezőlistáról