[Csaladtortenet 2] filia bejegyzések + halálozás vs. temetés

Julia Szent-Gyorgyi jpmiaou at gmail.com
2025. Okt. 17., P, 13:56:45 CEST


Tóta Attila írta, hogy:
> Felmerült egy kérdés, ami már régóta nem tisztázott bennem és lehet,
> másoknak sem egyértelmű. Egy 18. századi anyakönyvben, ahol a plébánia
> filiájáról történt bejegyzés (akár a Locus oszlopban, vagy ha a szöveges
> bejegyzés végén ott van hogy pl. ex Gyömörő), akkor az mit jelöl? Az
> esemény helyét (számomra ez valószínűbb), vagy hogy honnan való a
> személy?

Elvileg/elméletileg az egyházi anyakönyv az egyházi szentséget
rögzíti, tehát a keresztelést, házasságot, temetést, nem a velük járó
születést, lakodalmat, halált -- de ez persze gyakorlatban soha nem
volt ilyen tiszta. Tapasztalatom szerint ha csak egy időpont van, az a
keresztelő (ami gyakran ugyanaznap történt, mint a születés), de a
temetéseknél inkább a halál -- tegnap is két olyannal volt dolgom,
ahol a halotti bejegyzés máshol történt, mint a temetés (például
Kőszegről "elvíve Szerdahelyre a cryptába").

Nem tudom, hogy a filiáknál hol történt a keresztelő -- a gyereket
vitték, vagy a pap jött? -- de én is a születéshez a lakhelyet, a
kereszteléshez az anyakönyvezés helyét írom, mert ha nem is ott
történt, ott volt beírva. Az időpontokat viszont "egyenest" szoktam
írni, tehát nem "körül" vagy "előtt", többek között azért, mert egyik
program vagy weboldal sem mutatja a módosítókat mindenhol vagy mindig,
és különben is sokkal egyszerűbb. Akkoriban maguk a szülöttek is a
keresztelő napját tartották inkább számon, ha egyáltalán emlékeztek
saját születésnapjukra. (Kossuth Lajos például híresen nem tudta, hogy
pontosan mikor született, és a tállyai evangélikus anyakönyvek elégése
miatt senki sem tudta megnézni.)

Juli
/\ /\
>*.*<


További információk a(z) csaladtortenet levelezőlistáról