[Csaladtortenet 2] antikolt tót nevek - avagy a családi hagyomány néha csal...

Szabó Előd szaeltan at gmail.com
2011. Aug. 13., Szo, 13:32:15 CEST

Kedves Viktor és Listák!

Egy példa arra, hogy a családi hagyomány - pontosabban a hagyomány felületes
őrzése, milyen tévútra viheti ideiglenesen a kutatót és a leszármazottat.

Molitorisz
Mihalidesz
Johanidesz
Martinidesz
Ladiszlaidesz (!)
Hamaridesz
és a nejem ősei: Andreidesz.
(Fidesz - ja az nem...)
Ezeket már szinte gyűjtöm.

Sokáig tartott, mire megmagyaráztam itthon, hogy a családi "hagyomány"
ellenére nem görögök voltak az ősök...
Hisz nejem nagybátyja tényként állította, hogy "onnan jöttek valamikor".
Csodálkoztam egy idő után, hisz minden szál a Felvidékre vezetett, kizárólag
tót és ruszin családokba házasodtak, - és Andreidasz nevű evangélikus pap is
volt az 1700-as években, nem Athénban, hanem Besztercebányán..., és egyszer
valaki írt a szlovák antikolt nevekről. Akkor esett le, hogy valami nem
stimmel.
De ez a göröggé változott eredet, már ilyen -idesz végű nevek nem csak itt
kavarnak be:
Nagyon érdekes Hamaridesz görög kőfaragó tanulságos esete is a radixfórumon:
http://www.radixforum.com/helyek/alsotold/vezeteknevek/hamaridesz/

Egy Andreidesz család él még Sülysápon, akikről tudok, de a kapcsolódást
adatközlés hiányában még nem sikerült megtalálni velük.
A mieink már Bodrogira változtatták a szépen csengő Andreidesz nevet,
biztosan muszáj volt, de kár érte.

Szabó "Sztefanidesz" Előd - ha apámról kapnám antikolva.