[Csaladtortenet 2] Felháborodás

_R-Istvan-Mögling(eu) R.Istvan.moegling at rakovszky.eu
2011. Aug. 20., Szo, 10:57:32 CEST

Kedves Viktor!

Sajnálattal olvastam a leveled. Az utóbbi ídőkben nagyon értelmesen, nyugodtan írtál, élvezetes volt a leveleidet olvasni.
De szeretném pár hibádra felhívni a figyelmed:
A név formája nem bizonyítja a származást. Én nagyon mérgesen, -sokkal erősebb hangon - reagálnék, ha valaki engem a nevem alapjár, támadólag szlovák vagy lengyel származásúnak nevezne. A család eredeti Rákóczy nevét a Habsburg időkben cseh/morva udvari irnokok szlávosították el. Mivel őket a nemesi udvarokba nem engedték be és azok magyarul nem tudván azokat a helyieket kérdezték meg, akivel beszélni tudtak. Ezek persze szlávok voltak. Ebből viszont nem lehet azt állítani, hogy a lakosság többsége is szláv volt. Így lett a Rákóci-ból  (de Rakouch) Rkovszky, Benefalviból Beniczky, mert amikor tiltakoztak a nevük szlávosítása ellen, akkor azt a válasz kaapták, hogy "Ha ön Rákóczy és nem Rakovszky, akkor mit keres az ősi birtokán?" Így az is megtörtént, hogy az egyik megyében magyrul a másikban pedig szlávosan szerepelt valakinek a neve. Így az egyikben veszélytelenül használhatta az ősi nevét, am másikban nem.

Tehát amit Kratky Jenő származásáról írtál, lahet, hogy alaptalan. De még ha szláv származású, akkor sem biztos, hogy szlovák. Én inkább cseh vagy lengyelre tippelnék. A csehek pedig nagyon mérgesek a szlovákokra, mert különváltak tőlük.

Rihmer Aurál ugyan nagyon élesen fogalmazta meg amit írt, de gondolkozzál el egy kicsit: Szlovákia megtámadta Lengyelországot, Magyarország pedig megtagadta Hitlernek a hazánkon keresztűli csapatszállításokat, sőt fogadta a lengyel menekülteket. A 3. Birodalom ellen kűzdő Szabad Lengyel Hadsereg katonái közül nagyon sokan pont hazánkon keresztül tudtab eljutni oda.
Ha jól tudom Te sem támogatod a fasizmust (bár a reakciódat úgy is lehetne értelmezni, hogy azért háborodtál fel, mert Aurél az ellen írt. Családi hagyományként én sem. Sőt mikor MO-on meg akartak alakulni, épp Iván nagybátyám tiltotta be őket.

De ha a Szlovákok el akarják vitatni Magyarország jogát a királyaitól akkor mikép lehet arra reagálni.
Szlovákul nem tudva, a táblázatra csak az volt a reakcióm, hogy büszkék arra, hogy Magyarország része voltak.
De amikor elkezdik MO-t szidni, hogy milyen jogon utal az alkotmányban Szt. Istvánra, aki szerintük az Ő királyuk volt, így MO-nak nics hozzá joga, akkor hogyan lehet reagálni? Feladni a saját történelmünket? Azoknak, akik etnikailag, önmegvallásuk szerint is mindig magyarok voltak, és azokat "szlovákosítják", mert valamikor szlovákul is írtak, gyáván átengedni mindent ami magyar?
Akkor a Bp.-et építő szlovák munkásokat is Szlovákiához kell mejd csatolni?
Én büszke vagyok a családom magyarságára, de nem is haragszom a szlovákokra, ha ők is büszkék és tiszteletben tartják, hisz főleg a felvidéken szerepeltek. De még a 13. sz. utolsó harmadában is volt a családnak Somogyban ősi birtoka!

Magyarország egy polyglott ország volt. Ajánlom nagyapám írását 1879-ből: Kinevezés-e vagy választás. (http://www.rakovszky.eu/default.shtml?id=LiL3Kinevezes) Sok gondolat, elv amit ír ma is érvényes, olyanok, amiket érdemes lenne az új közigazgatási törvények megalkotásánl figyelembe venni.

Kérlek gondold meg és maradj köztünk.

Üdv.
István

if something is worth doing, it is worth doing it well.

- * -  A IV. Családkutatói Találkozó elöadásainak elérhetösége: www.rakovszky.net - * -

- * -  A Rakovszky család honlapja / Web-site of the family Rakovszky / Website der Familie Rakovszky:    www.rakovszky.eu    - * -