[Csaladtortenet 2] csaladtortenet digest, 6 kötet, 47 szám

Krisztián Skoumal skoumi.gen at gmail.com
2011. Dec. 21., Sze, 19:16:13 CET

Kedves Kata

a mormonok első körben a már filmezett anyakönyveiket digitalizálják. Hogy
ezek meddig állnak rendelkezésre, azt pl ezen az oldalon lehet
településenként megnézni (
http://www.familysearch.org/eng/Library/FHLC/frameset_fhlc.asp  - Place
search).
Idővel bizonyára fel fognak kerülni a későbbi adatok is, mivel folyamatosan
dolgoznak (ha hagyják őket) a korlátozás alól felszabaduló anyakönyvek
fényképezésén.

Tekintve, hogy a digitalizálás megkezdésekor kb. 3 MILLIÓ tekercs
mikrofilmmel rendelkeztek a világ minden pontjáról, továbbra is csak
1.) kalapot lehet emelni, hogy csinálják és ingyen és bérmentve
folyamatosan közzéteszik
2.) örülni kell, hogy online lehet kutatni otthonról
még ha hibákkal is.

Engedtessék meg már nekem - mint egyébként nem mormon egyháztag mezei
felhasználónak - az a kifakadás: a jó isten áldjon meg titeket,
elégedetlenkedőket, de alaposan, hogy nem tudtok örülni annak, ami van, és
ahelyett, hogy elővennétek a kreativitásotokat, vagy/és türelmesek
lennétek, egymás torkának ugortok, meg kvázi követelőztök a mormonoknál.
Be lehet szállni amúgy az indexelésbe is, hogy legyen fogalmatok róla,
mennyire könnyű vagy nem könnyű még a magyar nyelven íródott anyakönyveket
is feldolgozni - akár a mormonoknál, akár a Bocsor Laci féle projektben,
hogy minél előbb bővüljenek (és minél helyesebb adatokkal) az adatbázisok.

Ha nem lenne ez a fajta lehetőség, hanem maradna a hagyományos mód,
kérdezem én, hogy az elégedetlenkedők közül hányan utaznának ki - hogy ne
menjünk messzire - Szlovákiába kutatni, és hányan vernék ott az asztalt
mondjuk az északi levéltárakban, ahol magyarul valószínűleg egy kukkot nem
tudnak, hogy beszéljenek magyarul és a településneveket magyarul is adják
meg?! De mondhatnám akár Magyarország másik végében lévő megyei levéltárat
is...

Q...ra el tetszettek kényelmesedni, kérem alássan! És úgy tűnik, sokak még
nem kötöttek barátságot Guglival, pedig érdemes (gy.k.: Google), sokat tud
segíteni - és ha nem elsőre adja ki a keresett dolgot, akkor ezen sem kell
felháborodni!

Kedves Rakovszky Pista,

mivel a mormon egyház jelen van Magyarországon is, magyar anyanyelvű
tagokkal, bizonyára meg tudják oldani az ismeretlen szövegek értelmezésének
kérdését.
Szerintem már neked is visszaválaszolták: jelenleg elsődleges céljuk, hogy
minél több adat felkerüljön. A hibák (elírások és hasonlók) javításával
jelenleg nincs kapacitásuk foglalkozni, az pillanatnyilag huszadrangú
kérdés számukra.
Szerintem még így is 83x gyorsabban haladsz (és kb. ugyanennyivel olcsóbban
kutatsz), mint ha egyáltalán nem digitalizálnának...

Kedves Hirschler András,

engem nem zavar, hogy egyes képeket nem lehet megnézni, tudomásul veszem -
holott engem is nagyon érdekelnének bizonyos bejegyzések. Eljő majd az az
idő is, amikor meg lehet nézni - türelem! Ha meg valami nagyon kell, akkor
meg fogom oldani, hogy megnézzem egyéb forrásból (pl. helyben).

A családfakutatás nem Forma-1, hanem türelemjáték. Mindig is az volt - és
az is marad még egy jó darabig.
Akinek nincs türelme kivárni a dolgokat, az keressen másik hobby-t magának
- vagy menjen el az illetékes levéltárba és nézze meg az eredeti
dokumentumokat, és adott esetben vállalja a gyorsabb adatszerzés költségeit!

Egyesek addig fogják rángatni a pofonfát a mindenféle "számonkérésekkel",
amíg a mormonok egyszer csak megelégelik és vagy leveszik a magyar
vonatkozású állományokat, vagy csak egyháztagoknak teszik elérhetővé az
adatokat...

Üdv:
Krisztián

ui.:  "várom" már, mikor jelenik meg valaki a listán azzal, hogy milyen
dolog az, hogy a mormonok adatbázisa nem hányja ki a komplett családfáját
fotókkal, helytörténettel, miegyébbel, + emaillel hogy ingyen és bérmentve
fél falut beterítő méretben kinyomtatva holnap hozza a FedEx, ha beírja a
családnevét a keresőbe...