[Csaladtortenet 2] ékezetes y

Szabó Előd szaeltan at gmail.com
2011. Nov. 9., Sze, 15:44:22 CET

Kedves István!

Több helyen láttam már anyakönyvben is ékezetes (kettőspontos) ipszilont.

Csak egy hipotézis tőlem:
Ha azt akarták jelezni, hogy az Y nem Y, hanem I hang, akkor ékezetesen
írták: pl. a "Károli" hangzású névnél, hogy ne Károly-nak olvassák.
Persze sokszor ott is ott van, ahol egyértelmű az I hang, ol. URAY.
Inkább csak főnemesi családok előkelőségét jelezve alkalmazták már az
1800-as évek elején is.
Ebből később "mánia" is kialakulhatott, de szerintem nincs köze a
szlávokhoz.

üdv: Előd

-----------------------------

Kedves Listatársak!

több gyászjelentésben is láttam az "y"-t kettősponttal felette.
Még ha felvidéki szlávos neveknél lett voltna, akkor azt óúgy
magyarázhatnám, jogy az y-t ij-ként értelmezték. (pánszláv orosz-mánia!)
de tiszta magyar neveknél is:
http://www.rakovszky.net/D1_DisplRemImg/Rako_DRI_ShowARemoteImage.shtml?LSG_Z03@502
Itt mind a Zámory, mind a Noszlopy nevek felett ott van a kettős pont.
(1869!)
Valahogy kétlem, hogy a gyászjelentést egy megrögzött russzophon nyomdásznál
rendeleték volna meg.

Ki tud erre a jelenségre magyarázatot?

Üdv.
István