[Csaladtortenet 2] (nincs tárgy)

Wilde Viktor wilde.viktor at t-online.hu
2012. Feb. 14., K, 00:53:26 CET

Kedves Éva,

Én sem tudom, hogy feminista vagy-é, de a leánykori név megőrzése nem
feminizmus, hanem emancipáció. Nehéz racionális magyarázatot találni
arra, miért kellene egy nőnek nevet változtatni azért, mert férjhez
ment. Nálunk sem merült fel ilyen a 80-as évek elején (bár NJ-vel
ellentétben én azzal biztattam a jelöltet, hogy nem szeretnék az évek
múlásával mind több WV-nét termelni), pár évre rá a feleségemtől is
megkérdezte egy nőgyógyász, hogy "van-e állandó partnere?".

Hogy mikor alakult ki a "-né", én sem tudom. De nézd csak az
adatbázisainkat:
1. A születési akv-ekben az 1800-as évek elejéig csak keresztnéven
szerepelnek a nők, ha szerencsénk van, a házasságiakból tudjuk meg a
teljes nevüket.
2. A gyászjelentésekben érdekes jelenség: A kétnyelvűekben a magyar
részben "XY-né, született ZZS" szerepel, míg a németben "XZS, geb. Z".
3. Az Ellis Island-i immigrációs könyvekbe 1900 körül a családfámon lévő
többtucat nő egyszerűen a férj vezetékneve + saját keresztneve szerint
íratott be.

Ami a nő/nej összevetést illeti, nem is vagyok biztos az etimológiában.
Mindenesetre a finnugor "nai" tő nőt jelent (mai finnben, a gyakran és
feleslegesen használt kicsinyítő képzővel nainen, de a nai igeként
használva nagyon mást jelent, bár nővel kapcsolatos tevékenységet, ne is
feszegessük), ebből eredezhet a nő, a né és a nej egyaránt. Jókainál
gyakran fordul elő a "nejem" helyett a "nőm", pedig ma már nem mindegy,
hogy "van egy nejem" vagy "van egy nőm".

Ha valaki nekem úgy mutatkozik be, hogy "XY-né", akkor késztetést érzek
arra, hogy visszakérdezzek: "Most már tudom, hogy a férjét hogy hívják,
de azt még nem, hogy mi az Ön neve." Lásd legújabb miniszterünket:
"Tisztelt Bíróság!" Németh Lászlónét.

ÜdWV