[Csaladtortenet 2] Anya neve

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2012. Feb. 15., Sze, 11:49:40 CET

Kedves Jenő!

Problémád nem egyedi. Én is hasonló ok miatt akadtam el a családfa
kutatásban. Nem elég, hogy az 1828-ban született dédapám keresztelését "
elfelejtették " beírni az anyakönyvbe, halálakor -már  egy másik faluban -
 a feleség neve helyére azt írták be ,hogy az anya ismeretlen. Komárom
megyébe költözött és ott meghalt fiának halálakor az anyja nevét is tévesen
diktálták be a hozzátartozók.A nagymama Vas megyében maradt, valószínű
nagyon keveset tudtak róla az unokák,vagy a menye.

A jelenség nem egyedi. Elképedve olvastam pl. a tatai halotti anyakönyvben,
hogy egy ügyvédjelölt édesapja halálának bejelentésekor nem tudta bemondani
 a nagymamájának a nevét, az szerepel az anyakönyvben, hogy ismeretlen.
A tatai anyakönyvben rengeteg ilyen bejegyzés szerepel, a szombathelyiben
kevesebb, az általam kutatott falvakban  nem találkoztam ilyen esettel.

Úgy gondolom az anyakönyv vezetők egy része talán a könnyebbik utat
választhatta, ha nem jutott hirtelen eszébe a hozzátartozónak az anya neve,
egyszerűbb volt beírni, hogy ismeretlen.

Tapasztalatom szerint a református anyakönyvek adatai sokkal pontosabb
adatokat tartalmaznak.Itt nem szokott előfordulni, hogy pl. hogy az elhunyt
koraként bediktáltak 80 évet, s a keresztelési adatot visszakeresve
kiderül, hogy valójában csak 62 évet élt. Talán a református lelkészek ezt
a visszakeresést maguk végezték el.

Nemcsak a régmúlt időkben volt hiányos az emberek emlékezete. Nemrégiben
felhívott egy volt osztálytársam,aki azt vette a fejébe, hogy összeírja a
falu 1945 körüli lakónak neveit. Ő mesélte, hogy elképedt azon, mennyien
nem tudták megmondani, hogy hívták a velük lakó nagymama, anyós lány nevét.

Az ilyen jelenségek miatt vallom azt, hogy a családfa kutatási felér egy
nyomozó munkával. A fentiekben leírtam, hogy a nagypapám halálakor
édesanyja neve helyett egy más nevet diktáltak be. Úgy gondoltam ennek a
névnek biztos lehet valami köze a családhoz. Kutakodásom során kiderült,
hogy a nagypapám egyik lány testvérének a férjét hívták ezen a néven, így
ezt az ágat is fel tudtam göngyöliteni.

Dédapám esetében pl. most azon a szálon próbálok kutakodni , mely
helyiségekből házasodtak be legények a faluba, hátha így rátalálok az ő
adataira is.Próba szerencse! Az ilyen kutatáshoz azonban véleményem szerint
az internetes adatbázis kevés támpontot ad.

Szívesen olvasnám a Listatársak hasonló " kalandjait", biztos lehet
ötleteket kapni a további kutatáshoz.

Üdv. A Éva