[Csaladtortenet 2] hiányzó nevek

Dr. Szegõ Ágnes orban_99 at yahoo.com
2012. Feb. 15., Sze, 12:18:17 CET

Kedves Listatársak,
Éva levelére - a keresés zsidó ősök esetén még bonyolultabb.
1. Családnevet II. József alatt kellett csak felvenni.
2. Kötelező anyakönyvezés csak 1851-től volt, legalábbis amelyek másolatát a megyei levéltárakba kellett elhelyezni.
3. Onnantól kezdve is az anyakönyvvezetőn múlott a dolog pontossága, és teljessége.
4. Mivel a kis településeken egy-két család élt, ezért anyakönyvi kerületek voltak, amik változhattak

4. Eleink sokat költöztek
Ott vannak még az összeírások, de azok is elég hiányosan maradtak fent.
Úgyhogy ez valóban egy nehéz, bár nagyon izgalmas nyomozás.
Pl. évekig keresgéltünk ramocsaházai adatokat, és egészen meglepő helyekről kerültek végül elő.

Az egyik rokonom Miskolcról kiindulva az első zsidótörvény után végigjárta Heves és Borsod megy azon számos települését, ahonnan az őseink származtak, 84 éves lánya szerint több száz évre visszamenőleg talált iratokat, adatokat. Persze ezek az iratok is megsemmisültek a család nagy részével együtt a II. világháborúban. Nekem eddig 1778-ig sikerült visszamennem, legtöbb helyen a szépszülőkig, ami nem kevés. Egyetlen dédapám jött Galíciából, ő tovább is ment Amerikába 100 éve hét gyerekével.
Két nagyon ritka, és három nagyon gyakori név van a családfán, a többi név közepes előfordulási gyakorisággal bír.
Nemrég egyik barátnőm családfáját kutattam, hosszas filmnézegetés után a MOL-ban  a nagykanizsai anyakönyvben megleltem dédszülei házassági anyakönyvi bejegyzését, és majd megütött a guta, a másolatban (eredeti nincs meg) nem jegyezték fel a szülők nevét, a születési anyakönyvben pedig az a rész hiányzik, amikor a dédszülők születtek.... szóval sok ilyenbe belefuthat az ember kutatás közben. Ettől kezdve csak sejthető, hogy az azonos nevűek rokonaik lehetettek.

Ükapám éppen a polgári anyakönyvezés bevezetése előtt halt meg Tiszaörsön, szüleit nem jegyezték fel, valószínűleg testvérbátyja 1892-ben Tiszaszőlősön, és ott sem (ugyanaz volt az anyakönyvvezető)  .... szóval ez a pech.

Sz. Ágnes