[Csaladtortenet 2] Halottak anyakönyvezése

"Dr. Balás István" balpista at balpista.hu
2012. Feb. 28., K, 13:21:02 CET

Kedves Éva!
Egy haláleset anyakönyvezése elvileg ma is csak a halottkém által
kiállított okiraton alapulhat.
A halottkém az az orvos, aki megkémleli a halottat, s megállapítja a
halál tényét. Ez lehet a rendőrségen e célra (is) alkalmazott orvos,
azaz hivatásos halottkém, de halottkémnek számít egy vélelenül arra
tévedő, s a halottat megkémlelő orvos is.
Az eljárás szabályos módja a következő:
A halottkém írásban értesíti az anyakönyvvezetőt, és írásban értesíti a
halál helye szerinti település jegyzőjét. (Ők a biztonság kedvéért
egymást is értesítik.)
A halál helye szerinti település jegyzőjének (illetve a hagyatéki ügyek
előkészítésével foglalkozó beosztottjának) a feladata, hogy kiderítse:
hol lakott utoljára a néhai.
Mindig az utolsó lakóhely szerinti jegyző (ill. beosztottja) próbálja
meg felvenni a kapcsolatot a hozzátartozókkal, hogy kiderítse: maradt-e
hagyaték, s ha igen, akkor ki lehet annak örököse.
A háborús viszonyok idején is ezt az eljárást követték, amennyiben ez
még egyáltalán lehetséges volt.

BalásPista