[Csaladtortenet 2] "UB-jegyzék"

Babcsányi István mcsteve at elender.hu
2012. Jan. 4., Sze, 15:52:05 CET

Létezik UB-jegyzék. Ezen a jegyzéken adják le évente az anyakönyvi hivatalok
a levéltáraknak az eredeti anyakönyvi bejyegyzésekben történt utólagos
módosításokat. A másodpéldány megjegyzés rovatába a levéltár csak az
év/számot írja be. Ezért nevetséges arra hivatkozni, hogy a másodpéldányok
az alapbejegyzésnél későbbi adatokat is tartalmazhatnak, ezért tiltsák be a
kutathatóságot. Pl. egy 1940-es házassági bejegyzésben egy 1975/33. UB
számból következtethetsz arra, hogy a felek valamelyike meghalt 1975-ben,
vagy elváltak, de az is lehet, hogy csak nevet változtatott valamelyikük,
vagy még három más ok, ami nem jut eszembe, szóval ez azért nem egy kényes
személyes adat.
Példádnál maradva az UB 1918/25 azt jelenti, hogy az 1918. évi UB-jegyzék
25. rovata tartalmaz utólagos információt az adott anyakönyvi bejegyzésre.