[Csaladtortenet 2] módszertan

eotvos at familytree.hu eotvos at familytree.hu
2012. Jan. 29., V, 18:36:56 CET

Nagyon régen szólaltam meg a listán, ha mondanivalóm volt azt elintéztem
magánlevél útján. Talán a régiek emlékeznek rá, akkor tűntem el a
listáról kb másfél éve, mikor Rakovszky István felállította a rendes
ember (akigyászjelentéshatárköveketgyűjt) és nem rendes ember (mindenki
más) elméletét. Most szeretném leszögezni, hogy eszem ágában sincs újra
kezdeni a vitát! Akkor sem, ha erre lenne hajlandóság!

Az egyetlen ok amiért most megszólalok az, hogy talán a lista tagjai nem
mindenki volt olyan szerencsés, hogy személyesen járhatott Salt Lake
Cityben, a mormon levéltárban. Én a munkám miatt sokszor jártam ott és
nem csak a levéltárban. Volt szerencsém megismerni azt a folyamatot,
mely az anyagkiválasztásnál kezdődik valahol a világban és mikrofilm,
digitalizált vagy egyéb más formában a SLC-i levéltárba érkezéssel
zárul. Megismerhettem és megérthettem azt a gondolkodást, mely a mormon
egyházat vezeti ennek a hatalamas gyűjteménynek a létrehozásában és
kezelésében. Nem szeretnék belemenni abba, hogy miért pont a mormonok
végzik ezt a munkát, akit érdekel megtalálja az interneten.
Két dolgot viszont feltétlenül szeretnék megjegyezni.
- A mormon egyház elsősorban a SAJÁT HITÉNEK TANÍTÁSÁT követi, mikor
gyűjti az adatokat. Mivel hitük szerint az Úr kinyilatkoztatta Joseph
Smithnek hogy "ugyanazok a kapcsolatok, amelyek itt vannak közöttünk,
ott [az örökkévalóságban] is létezni fognak közöttünk, csak örök
dicsőséggel párosulnak majd" (A Tan és a szövetségek 130:2). Ennek a
hitnek tudatában keresik az őseiket. Pont! Tehát meg kell érteni, hogy
Ők nem klasszikus családfakutatók! Ezek a mormon adatok nem feltétlenül
alkalmasak kutatásra, de támpontul feltétlenül szolgálnak. Egy 1714-ben
bejegyzett születésnél sem írta be feltétlenül a pap az anya
vezetéknevét, mert Ő nem a családfakutatóknak gyártotta az
anyakönyveket. Más volt a szempont, mint ahogy a mormonoknak is más! Én
több mint 20 éve csinálom ezt a munkát és legmerészebb álmaimban sem
merült fel, hogy valaha ne úgy folyjon egy kutatás, hogy az ember a
helyszínre utazik és vagy megkapja az anyagot vagy nem...
- Minden adatukat INGYEN a kutatók rendelkezésére bocsájtják. Nem
érdeklődnek, hogy milyen célból kutat az illető, egyetlen dolgot
tartanak szemelött, hogy a hozzájuk betérő kutató legyen minnél
sikeresebb és Ők adjanak meg minden segítséget, amit tudnak. A több
szintes kutató tele van önkéntesekkel (értsd ingyen dolgoznak) akik
közül bárkihez fordul az ember, majd a nyakát töri, hogy segítsen. A
mikrofilmekről és digitalizált anyagokról szintén önkéntesek írják le a
szöveget. Ingyenes az online kutatási lehetőség stb stb Hibáznak, hát
hibáznak. Nem is mondják, hogy hibátlan a munkájuk! De csinálják!
Tehát nagyon egyetértek Krisztiánnal, nem először, hogy több alázatot és
elismerést a mormonok munkájával kapcsolatban.
Köszönöm, hogy meghallgattak!
Eötvös

--
Eötvös György