[Csaladtortenet 2] Gondolatok a családfakutatásról

Csaba Andor teofilia50 at gmail.com
2012. Jún. 9., Szo, 08:42:12 CEST

Kedves Tagtársak!

Évának már megírtam személyes válaszomat, de ne dugjuk fejünket a homokba!
Itt nem az anyakönyvekről van szó! Anglia most ünnepelte uralkodóját. De
már tíz évvel ezelőtt egy film foglalkozott azzal a kérdéssel: vajon
trónbitorlás történet-e Nagy-Britanniában? Emlékeztetőül: az angol (és több
európai) uralkodóházban Viktória királynővel jelent meg a hemofilia
(vérzékenység). A genetikusok szerint mindössze 1 : 60.000-hez az esélye
annak, hogy Viktória apja tényleg az, akinek a leszármazási táblázatok
mutatják. Amennyiben Nagy-Britannia jogállam, előbb-utóbb nem térhet ki a
genetikai vizsgálat elől, hiszen bizonyára vannak, akik ezen előzetes adat
alapján úgy gondolják, hogy valójában őket illeti a trón, s ők előbb-utóbb
bírósághoz fognak fordulni, hiszen óriási a tét. (És a másik oldalon:
óriási a szégyen is, ha kiderül, hogy tényleg trónbitorlás történt.)
Egyszer tehát bíróságnak kell majd döntenie a kérdésről, s ha ezt
becsületesen, az európai normák szerint teszi az illetékes bíróság, akkor
kutya kötelessége lesz a genetikai vizsgálatokat elvégeztetnie. Egyetlen
modern intézmény sem támogathatja azt az elvet, hogy "talán hazugságban
éltünk régóta, maradjunk meg kegyeleti, hagyományőrzési, személyiségi jogi
és egyéb okokból a hazugságnál". Ez az elv felvállalhatatlan.

Üdvözlettel: Andor Csaba