[Csaladtortenet 2] van különbség?

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2012. Jún. 10., V, 21:09:37 CEST

Kedves Tamás!

Az Általad felvetett problémával én is szembesültem mikor szerkesztettem a
családfánkat. Végül úgy döntöttem, hogy az eredeti keresztelési neveket
tüntetem fel.Egyrészt nagyon tetszett a keresztnevek régi formája, másrészt
volt olyan ősöm, akinek halálakor is így szerepeltették  a nevét.

Példának hozom fel S. Kata első ismert ősanyámat, aki 1722-ben született, s
az anyakönyvekben végig így nevezték / anyaként, keresztanyaként,stb. /.
Eszembe jutottak a történelmi Kata nevek is, hirtelenjében Bethlen Kata
neve jut eszembe. Tehát maradtam a Katánál.
Azt is tapasztaltam, hogy az 1700-as években nagyon ritkán írtak Annát,
legtöbbször Pannának anyakönyvezték őket.
A Zsuzsannát írták Susánának, Zsuskának, az Erzsébetet Örsinek
Örzsinek,Örsiknek, de a Bözsi formát nem láttam. Jó pár évvel ezelőtt
ismertem egy nálam idősebb kolleganőt, aki Örzseként mutatkozott be.
Nem szépek? Ha van rá módom szinte csak ezért átforgatom a kezem ügyébe
került református és evangélikus anyakönyveket.

A férfi nevekkel kapcsolatos felvetésedre: én egyszer sem találkoztam
azzal, még a latinul írodott anyakönyvekben sem, hogy a György és Gergely
nevet azonosították volna, legfeljebb valaki rosszul olvasta. Et velem is
előfordult, később korrigáltam tévedésem

Vas megye anyakönyveiben tapasztaltam, hogy a Rozáliát legtöbb esetben
Rozinának anyakönyvezték, és a Juditból gyakran lett Julianna.