[Csaladtortenet 2] Anyakönyvezés

Szabó Előd szaeltan at gmail.com
2012. Már. 22., Cs, 15:35:06 CET

Kedves Éva !

Azért akár milyen szegény is volt egy család, a gyermekeket mindenképp
megkereszteltették, sőt, ha meghalni látszott, akkor minél hamarább, ezzel
nem spóroltak időt és pénzt (volt amikor fizetős volt).*
Ha a pap elfelejtette bejegyezni a keresztelést, az már más dolog. Ilyen
pedig rengeteg lehetett.
Az Alföldi tanyavilág tanyái is tartoztak valamely településhez, vagy a
legközelebbibe bevitték keresztelni a gyermeket.
Pl. Egyek anyakönyveiben hatalmas kiterjedésű tanyavilág és pl. a mindig
máshol lakó-születő juhászok gyermekei szélrózsa minden irányából érkeznek
keresztelésre az egyeki lakosok mellett, így az anyakönyv szinte kétszer
akkorára duzzadt.

üdv: Előd

*pl. Vámospércs ref: 1787-től egy rendeletre ingyen kellett keresztelni.
1807-ben már 24 xr az ára.
-----------------------------------

Kedves Listatársak !

Az anyakönyvezés hiányáról én is hallottam egyik közel múltban elhunyt
kedves barátomtól. Őt nagyon érdekelte a történelem, főleg a római kor
/ a régi limes területén élt /, sokat kutatott. Ő mondta, hogy a
családfa kutatásában neki az okoz nehézséget, hogy ősei hajdan az
alföldi tanyavilágban éltek, nagyon szegények voltak, s legtöbbször
nem is anyakönyveztették  a megszületett gyermekeket.

Én nem ismerem az alföldi tanyavilág életét, mennyire lehetett ez általános?

Biztosan van olyan Listatárs, aki e területen kutakodik, s megosztja
velünk ismereteit.

Üdv. A  Éva