[Csaladtortenet 2] Eszterházy gróf telepítési szempontjai Szák Szend, Bokod Oroszlány betelepülése

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2012. Május. 10., Cs, 15:25:50 CEST

Kedves Gábor!

Nagyon a bögyödben van Neked ez az Eszterházy gróf !

Szerinted miért kellett volna a hozzászólásomban arról írnom, hogy Ő kuruc
vagy labanc volt.?

A téma Tata környéke, többek között Környe, Dad hely és családtörténete.
Ennek semmi köze nem volt a Rákóczi szabadságharchoz ! Ráadásul a gróf úgy
vásárolta, s nem ilyen-olyan harci érdemeiért kapta a birtokot.

Tata környéke sokat köszönhet neki. Benépesítette a puszta
helyiségeket,Utakat épített, Mikovinyi Sámuel  tervei és irányítása
segítségével lecsapolták a Tata és Duna közti mocsarakat, csatornát építve
a Duna felé, szabályozták a halastavakat, malmokat építettek és templomokat
is. Lehetne még sorolni!
Biztos egyéni hasznát is szem előtt tartotta, de ez a köznek is javára
vált.

Különben a könyvtárban búvárkodva most olvastam, hogy 1683-ban  a török, a
második bécsi útja alkalmával, 6040 férfit, 11215 asszonyt, 14992 leányt és
26093 gyermeket vitt fogságba.

A földek jobbára parlagon hevertek, a falvak füstös romokból állottak , a
templomok összedőltek.
És ami számomra szinte hihetetlennek tűnik Komárom megyének 1692-ben kb.
1000 lakosa volt.

Volt mit betelepíteni!

üdv. A Éva