[Csaladtortenet 2] név vagy név előtti rövidítés?

László Pataky laszlo.pataky at gmail.com
2012. Május. 30., Sze, 09:51:06 CEST

Persze, hogy nem örökös. Nem is lehetett! A jobbágytelek és az ahhoz
kapcsolódó valamennyi szolgáltatás - szemben például a korabeli
Franciaországgal - jogi értelemben egységes, nem a földet megművelő
colonus/rusticus/hospes, vagy ahogy tetszik, hanem a földesúr, végsősoron
pedig - és ezt először egy II. Endre idején keletkezett királyi tanácsi
határozat  rögzíti írásban - a Szent Korona tulajdona. A föld feletti
szabad rendelkezés tilalma az ősiség törvényén keresztül a nemeseket
is köti. A földdel tehát, nem hogy a Szent Koronán kívül eső paraszt, de a
nemes sem rendelkezhetett tetszése szerint. A jobbágyi (limitált) öröklés
törvényi szabályozásának a kérdése a reformkorban kerül napirendre. Ezért
is írtam korábban: "jobban mondva hátramaradott (a jobbágyi öröklés
törvényi szabályozásától még messze vagyunk".
És hogy a relicta milyen nemű. Ha nőnemű is adott esetben a feloldás (a
leggyakrabban valóban özvegyet takar), ne tévesszen meg senkit. Szerepelhet
például "proles" értelemben is.