[Csaladtortenet 2] segítség kérés - szlovák nevek

gyorgy weber wegyor at gmail.com
2013. Aug. 10., Szo, 08:24:16 CEST

Kedves Imre!
Úgy gondolom nincs szabály. Ahogy a wikipedia "Családfakutatás" c. szócikke
is rögzíti "A genealógia nem önálló diszciplína (*hanem "csak" a*
*történettudomány
segédtudománya*), így nem alakultak ki a családfakutatás és -publikálás
tartalmi és alaki feltételeit rögzítő protokollok sem."
Azaz e kérdésben - mint annyi másban a kutatási módszertől a publikálásig -
mindenkinek magának kell dönteni. Lehet érvelni mindkét verzió mellett és
ellen, szerintem a lényeg, hogy a döntésedet utóbb meg tudd okolni.
Csak hogy egy hasonló problémát mondjak: a nevek (vezeték és keresztnevek
egyaránt) írásmódját meg kell hagyni eredeti alakban (forrástisztelet) vagy
lehet uniformizálni (adatbázis építés miatt - kereshetőség -, ill.
jelentéstartalom miatt is)?? Az eredeti formát preferálók kompromisszuma,
hogy az adatbázisukban egyetlen személynek akár öt-tízféle alakban kell úgy
rögzíteni a nevét, hogy egyébként a későbbi felhasználónak egyértelmű
legyen az azonosság. Az uniformizálóknak pedig el kell fogadni az eredeti
irat megváltoztatásának kényszerét. Ez még egy olyan simának tűnő kérdésben
sem egyszerű, mint a latin "i" betű - melynek ugye alakja "y" - használata.
Legyen a példa stílszerűen Mezei. Az első koncepcióval ezt  Mezey-nek
írják, míg a jelentéstartalomra koncentrálók Mezei-nek. Vélhetőleg
akármelyik koncepciót használod, az ellentábor és a későbbi laikus
felhasználók mindenképpen kritizálnak majd, utóbbiak viszont érvekkel
meggyőzhetők.
De hasonló dilemma a településnevek szerepeltetése (az eseménykori alak
vagy a mai hivatalos forma használandó?), és még ezer olyan eset van,
amikor neked magadnak kell publikációs döntést hozni. Kutatói igény és
felelősség, hogy a döntésed okai mennyire lesznek szilárdak, mennyire
lesznek egy (esetleges, vagy elméleti) vitában tarthatók. Ez a
(kényszer)szabadság teszi a családkutatók eredményeit ill. publikációit
 oly színes tablóvá (nézz csak körül, nem találsz két egyforma publikációt,
s most nem az eltérő személyekre gondolok!), mert bár kénytelen vagy
elgondolkodni a felkutatott adataid publikálásának lehető legtömörebb, de
mégis (és a későbbi idők felhasználója számára is) érthető formába öntésén,
a megoldás mégis a te tanultságod, intelligenciád, értelmi képességeid,
fizikai és anyagi lehetőségeid, művészi érzéked, számítástechnikai
ismereteid, hadra fogható segítségeid,  stb. keretein belül marad!
Sikeres döntést kívánva, tisztelettel:
gy.