[Csaladtortenet 2] Atyafi

Benke Zoltán benkehanich at t-online.hu
2013. Aug. 25., V, 23:11:15 CEST

Kedves Lista!

Legújabb levéltári kutatásom miatt elakadtam. Kérem segítségeteket.

Tószegi születési anyakönyveknél 1734-ben kettő Horpácsi Katalin született.
1-es számú szülei: Horpácsi György és Dancsó Katalin
2-es számú szülei: Horpácsi István és Lajkó Erzsébet
Sajnos halotti anyakönyvek eltűntek. Valószínűen H. György és István
testvérek.

1747-ben Kunszentmártonban megjelent Horpácsi István és Lajkó Erzsébet
házaspár. Ez a házaspár a redemptió során egyik legtehetősebb redempciós
gazda lett Kunszentmártonban.
Aztán 1752-ben az adóösszeírásokban megjelenik egy Horpácsi György is, aki
azonban "csak" zsellér, majd később irredemptusként (nincs földje csak
háza)szerepel 1760-ig. Utána eltűnt, valószínű elköltözött.

Ősöm Szarvák István elvette feleségül Horpácsi Katalint 1753-ban. Sajnos a
mennyasszony apját nem jelölik. Korát sem, de az nem sokat segítene.
1757-ben bizonyos Horpácsi Erzsébet megy férjhez, kinek édesapja már jelölve
van György.

Szarvák István későbbi földjei (hogy ő honnan szerezte nem tudom) közvetlen
Horpácsi István földjei mellett vannak. Valamint legújabb felfedezésem
szerint Szarvák István fiai később mint "atyafik" igényt jelentettek be
Horpácsi István egyik fiának eladott szőlőire.

Ha ősöm H. Katalin  a  földtelen H. Györgynek volt leánya, fiai igényt
nyújthattak be vajon nagybátyja (István) fiának (tehát unokatestvérének)
földjeire? Elképzelhető ez?
Szarvák István Erzsébet leányának esküvőjén Horpácsi György volt a tanú, aki
vagy fia vagy unokája volt H. Istvánnak.

Szóval Horpácsi Katalin ősömnek kik voltak a szülei? Eddig 1757-es H.
Erzsébet apja miatt illetve a mellékelt házvásárlás miatt meg voltam
győződve, hogy György és Dancsó Katalin leánya volt. Ezen szöveg alapján úgy
értelmeztem csak egynemű gyerekei voltak Istvánnak és Lajkó Erzsébetnek.
("mind ágon"= nem kettő) Vagyis csak fiúk. Dancsó családfát is rajzolgattam
szorgalmasan. Hiába, kezdhetem a Lajkókat bogozgatni?
Mit jelenthetett 1807-ben az atyafi kifejezés?

Köszönettel:

Benke Zoli